Kotipizza tuotti dokumenttielokuvan kaupallisuutta välttäen

Kotipizza on julkaissut yrittäjästään kertovan Kaksi kotimaata -dokumenttielokuvan. Filmin toivotaan leviävän ilman kaupallisia ponnisteluja.

Kun Tomi Laine puolitoista vuotta sitten aloitti Kotipizzan sisältöpäällikkönä, hän alkoi tuottaa muun muassa Jokaisen yrittäjän takana on tarina -videosisältöjä. 1,5 minuutin mittaisista minidokumenteissa esiteltiin kuluttajille näkymättömäksi jääneitä Kotipizzan franchising-yrittäjiä. Videoita hyödynnettiin mainonnassa Facebookissa, YouTubessa ja netti-tv:ssä.

Näitä videoita tehdessään Laine tapasi Kotipizza-yrittäjä Ibrahim Khalilin. Miehen poikkeuksellinen tarina kiinnosti Lainetta. Syntyi idea dokumenttielokuvan tuottamisesta.

Kotipizzan tuottamassa Kaksi kotimaata -dokumenttielokuvassa kerrotaan bangladeshilaisesta Khalilista, joka kymmenen vuotta sitten muutti Raumalle opiskelemaan liiketaloutta luettuaan lehdestä Suomesta ja sen koulutusjärjestelmästä. Nyt Khalil on Suomen kansalainen ja neljän Kotipizza-ravintolan omistaja, joka on perustanut kotikyläänsä Bangladeshiin sadan lapsen koulun, joka noudattaa suomalaisen peruskoulun periaatteita.


20-minuuttisen dokumenttielokuvan on tuottanut Anatom Pictures, jonka kanssa Kotipizza oli aiemmin tehnyt jakson Tulevaisuuden Työpaikat -nimiseen tv-ohjelmaan.

Dokumenttielokuvassa huomio kiinnittyy siihen, että Kotipizza ei juurikaan filmissä näy tai kuulu.

"Tavoitteenamme oli kertoa Ibrahimin puhutteleva tarina niin aitona ja autenttisena kuin mahdollista välittämättä ensisijaisesti siitä, miten Kotipizza tästä hyötyy. Luotin siihen, että jos tarjoamme laadukasta sisältöä ja ajattelemisen aihetta ihmisille, niin jossakin vaiheessa se heidän korviensa välissä kotiutuu myös meidän brändillemme", Laine kertoo strategiasta.

Toisin kuin yrittäjiä esittelevät videot, dokumenttielokuvalle ei ole suunnitelmissa toistaiseksi maksettua näkyvyyttä.

"Toivoisin, että tarina lähtisi luontaisesti leviämään. Yritämme löytää näin ensi vaiheessa toisen tyyppisiä kanavia asian levittämiseen kuin ostamalla silmäpareja mediasta."

Työn alla on yhteistöitä dokumenttielokuvafestivaalien kanssa. Tavoitteena on myös, että Khalil pääsisi avaamaan ajatuksiaan ajankohtais- ja keskusteluohjelmiin.

"Sitä kautta Khalil saisi kerrottua henkilökohtaisesti tarinansa lähimmäisten auttamisesta ja uskon, että niin dokumenttimmekin saisi näkyvyyttä. Haluan pitää kaupallisuuden minimissä ja saada ihmisten huomion kiinnitettyä itse tarinan sanomaan eikä niin, että tuomme dokumentin esille ikään kuin mainoksenamme mediassa", Laine kertoo.

Lähde: Markkinointi & Mainonta

Franchise News 30.1.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »