Kotiäiti Mari Ahti ryhtyi yrittäjäksi ja vetää nyt tiedekerhoja lapsille – Franchising leviää palvelualoille

Perhevapaalla ollut Mari Ahti kaipasi kokemuksia yrittäjyydestä ja ansiotuloja, mutta paluu takaisin työpaikkaan kolmen pienen lapsen äitinä ei tuntunut vielä ajankohtaiselta. Jotain piti keksiä.

Mari Ahti avusti Eliel Sipilää ilmapallon pumppaamisessa lasten tiedekerhossa sunnuntaina. Ahti pyörittää kerhoa franchising-yrittäjänä. (KUVA: JOONAS VOHLAKARI / HS)

Ja Ahti keksi: hän ryhtyi yrittäjänä vetämään lasten tiedekerhoja.

Nyt Ahti käyttää sunnuntainsa ohjaten 3–6 -vuotiaille tarkoitettuja kerhoja. Yhteen iltapäivään kerhoja mahtuu viisi, ja lapsia on mukana yhteensä 40.

”Tämä sopii nyt tähän elämäntilanteeseen. Mies hoitaa sunnuntaisin kodin ja kolme lasta, ja minä pääsen töihin.”

AHTI on franchising-yrittäjä eli hän maksaa lasten tiedekerho -konseptin keksijälle Kide Science -yhtiölle lisenssimaksun.

Ahti hankkii itse kerhossa tarvittavat varusteet ja vuokraa tilan. Sopiva paikka löytyi Espoon Laaksolahdesta yksityisestä päiväkodista.

”Uuden yrittäjän riskit jäivät tässä aika pieniksi, mikä helpotti päätöstä”, Ahti sanoo.

SUOMESSA franchisingyritykset työllistävät arviolta noin 100 000 suomalaista. Ensimmäiset franchising-yritykset aloittivat Suomessa runsaat 30 vuotta sitten.

Viime vuosina kasvua on tullut erityisesti palvelualoilla. Franchising-yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo, että hoivapuolella franchising-yritykset seuraavat tarkasti, millaisia mahdollisuuksia sote-ratkaisut tuovat tullessaan.

Takavuosina alan maineessa oli toivomisen varaa, kun yrittäjiksi heittäytyneillä oli kovia kohtaloita. Franchising-maksut olivat harvoin ongelmien ainoa syy, vaan Vastamäen mukaan taustalla oli sekä kannattamatonta liiketoimintaa että yrittäjien heikkoa oman talouden hallintaa.

Vastamäki uskoo, että yritysten toiminta on nykyisin läpinäkyvämpää kuin ennen.

”Puskaradio on sosiaalisen median ansiosta todella tehokas. Huonot uutiset leviävät nopeasti, ja yritykset ymmärtävät tämän”, Vastamäki sanoo.

VASTAMÄEN mukaan franchisingissa on entistä useammin tavoitteena jo liikeideaa keksittäessä laajentuminen ulkomaille. Nyt suomalaisia franchisingketjuja toimii 40 maassa.

Kide Sciencen toimitusjohtaja Sari Hurme-Mehtälä kertoo, että heille ulkomaille pääsy on edellytys toiminnan laajentumiselle. ”Pelkästään Suomesta emme millään saa tarpeeksi kasvua.”

Yritys on jo virittänyt toimintaa Perussa ja Kolumbiassa. Ajatuksena on saada maissa franchising-toiminnan lisäksi lasten tiedekerhot osaksi koulujen opetussuunnitelmia.

Kide Sciencen taustalla on Helsingin yliopiston tutkijan Jenni Vartiaisenväitöskirja lasten tiedekasvatuksesta. HS on aikaisemmin kertonut Vartiaisen tutkimuksesta.

HURME-MEHTÄLÄ kertoo, että ensin ajatuksena oli tehdä tiedekerhoista kansainvälistä liiketoimintaa digitaalisten tuotteiden avulla. Franchising-malliin yritys päätyi sijoittajaksi tulleen Reaktor Venturesin ohjauksessa.

”Mietimme että laajentuminen toisi mukanaan kauheasti kustannuksia. Sitten huomasimme, että tässä on mahdollisuus, bisnesmalli, joka hyödyttää sekä meitä että yrittäjiä”, Hurme-Mehtälä kertoo.

Yrityksellä on nyt kolme henkilö-omistajaa, Vartiainen, Hurme-Mehtälä ja Aino Kuronen.

Lisäksi Reaktor Ventures sai 100 000 eurolla 20 prosentin omistusosuuden.

Yhtiö järjestelee uutta rahoituskierrosta, ja lisäsijoituksen avulla on tarkoitus saada vauhtia kansainvälistymiseen.

KIDE Science on toiminut vasta puolisen vuotta, mutta sillä on jo 20 franchising-sopimuksen tehnyttä yrittäjää. Halukkaat yrittäjät haastatellaan ensin, ja sopiviksi todetut käyvät kaksipäiväisen kurssin sekä verkkokoulutuksen.

”Toistaiseksi kaikkien kerhojen kurssit ovat täyttyneet helposti”, Hurme-Mehtälä sanoo.

Halpaa lystiä tiedekerho ei ole, sillä viiden tapaamisen kurssi maksaa 85 euroa. Hurme-Mehtälä sanoo, että pienimmillä paikkakunnilla summan suuruus on herättänyt huolta.

”Yrittäjät ovat jopa kysyneet, onko mahdollista järjestää kurssi halvemmalla”, Hurme-Mehtälä myöntää.

Periaatteena on että lapset saavat tutustua tieteeseen kokeilemalla, havainnoimalla ja tutkimalla itse. Kide Science valmistaa kerhoille tarvittavat tiedekasvatusmallin mukaiset ohjelmat ja markkinoi kursseja.

USEIMMAT tiedekerhojen franchising-yrittäjistä järjestävät kursseja muun työn ohessa.

Kide Science vakuuttaa, että täyspäiväisillä kerhoyrittäjillä on mahdollisuus päästä lastentarhaopettajien ansioihin. Toiminnasta ei tosin ole vielä kovin pitkää kokemusta, kun yrityskin on vain puoli vuotta vanha.

Mari Ahti ei aio vielä palata vanhaan tehtäväänsä mediatoimistoon, vaan hän haalii ensin itselleen lisää töitä tiedekerhoyrittäjänä: keväällä hän laajentaa kerhotoimintaansa Vantaan Kivistöön.

Lue alkuperäinen uutinen HS:n sivuilta.

Franchise News 5.3.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »