S-ryhmä ja Fafa’s yhteistyöhön

Suomen-valloitusta suunnitteleva pikaruokaketju Fafa’s on löytänyt ison kumppanin. Ketju on kaikessa hiljaisuudessa aloittanut yhteistyön S-ryhmän kanssa, joka alkaa viedä Fafa’sia maakuntiin.


Helsingin keskustassa Sokoksen rakennuksessa aukesi tänä vuonna Fafa’s-ravintola. (Kuva: Outi Pyhäranta / HS)

S-ryhmä vastaa nykyisin ravintoloiden toiminnasta Helsingissä, Vantaalla, Raisiossa ja Oulussa sekä Tallinnassa Viru-hotellin yhteydessä. Ravintolat toimivat franchising-periaatteella, eli S-ryhmä maksaa Fafa’sille sen tuotemerkin ja reseptien käytöstä.

Uusia S-ryhmän operoimia ravintoloita on tarkoitus avata jo tänä vuonna. Yhteistyöllä ei ole vaikutusta Fafa’sin omistukseen.

Fafa’sin perustaja Doron Karavani kertoo etsineensä kumppania, joka voisi auttaa ketjun laajentamisessa Suomessa.

Karavanilla on kunnianhimoiset suunnitelmat Fafa’sin kasvattamiseksi sekä Suomessa että ulkomailla. Fafa’silla on nyt 24 toimipistettä, mutta tavoitteena on kasvattaa määrä tänä vuonna 40:een ja tulevina vuosina jopa 100:aan. S-ryhmä tuntui luontevalta kumppanilta.

”SOK toimii kaikkialla Suomessa. Heillä on kiinteistöt, infrastruktuuri ja resurssit”, Karavani kertoo. ”Olin superiloinen, kun he sanoivat kyllä.”

S-ryhmä taas kiinnostui Fafa’sin konseptista. Ketju tarjoaa kasvispainotteista Lähi-idän katuruokaa. ”Konsepti toimii tässä ajassa. Se vastaa trendeihin, kuten vegaaniuteen ja terveellisyyteen”, sanoo johtaja Harri Havia SOK:lta.

Franchising on ravintola-alalla suosittu malli. Sitä hyödyntävät maailman suurimpiin kuuluvat pikaruokaketjut, kuten McDonald’s ja Subway.
Mallille on tyypillistä, että paikallinen pienyrittäjä asioi jättimäisen ketjun kanssa. Yrittäjä saa käyttää globaalisti tunnettua brändiä mutta kantaa riskin ravintolan menestyksestä ja usein sitoutuu ostamaan raaka-aineet ketjulta.

Fafa’sin ja S-ryhmän kumppanuus kääntää asetelman päälaelleen: suomalaisen ravintolakentän jätti päättikin ostaa tuotemerkin pikkuyhtiöltä. Muutamia avaintuotteita lukuun ottamatta S-ryhmä myös hyödyntää ravintoloissaan omia varastojaan ja tavarantoimittajiaan.

”Mietimme myös oman ketjun perustamista. Fafa’s on kuitenkin jo tunnettu ja ainakin pääkaupunkiseudulla erittäin suosittu”, Havia perustelee. S-ryhmä on hyödyntänyt franchising-mallia jo aiemmin Hesburger-ravintoloissa.

Osapuolet kirjoittivat franchising-sopimuksen jo viime elokuussa. Ensimmäinen S-ryhmän operoima Fafa’s avattiin tammikuussa Vantaalle kauppakeskus Jumboon. Osapuolet ovat kuitenkin pysyneet yhteistyöstä hiljaa.

Kun Fafa’s esimerkiksi kertoi avaavansa toimipisteen Helsingin Rautatientorin kupeeseen, Sokoksen taloon, S-ryhmän osallisuutta ei mainittu tiedotteessa sanallakaan.

Viime vuosina ravintola-alalla on ollut yleistä, että isot ketjut häivyttävät omistuksensa ravintoloissa. Julkkiskokit ja muut julkisuuden henkilöt toimivat markkinoinnin keulakuvina ja saavat ravintolan näyttämään yrittäjävetoiselta, kun tosiasiassa omistus on ketjuilla.

Sekä Havia että Karavani kiistävät pyrkimykset peitellä yhteistyötä. ”Meistä se [yhteistyöstä tiedottaminen] ei ollut tarpeellista”, Karavani sanoo.

Lue alkuperäinen uutinen HS.fi.

Franchise News 5.7.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »