Kotipizza jatkaa paisumistaan - Chalupan myynti ei vakuuttanut

Ravintolayhtiö paukutti kesäkuussa jälleen ennätykselliset myyntiluvut. Koko raportti ei kuitenkaan ollut herkkua.


Chalupa-ketjun aloituksessa on ollut töyssyjä. Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen voi kuitenkin juhlia konsernin kesäkuun ennätysmyyntiä. Kuva: Lauri Olander/KL

Kotipizzan voittokulku jatkui tänäkin kesänä, kun ketjun myynti kasvoi kesäkuussa vertailukelpoisesti 14,7 prosenttia ennätykselliset vuotta aiemmasta.

Vertailukelpoiseen myyntiin kuului 250 ravintolaa. Kokonaisuudessaan myynti kasvoi 20 prosenttia, kun otetaan huomioon uudet ravintolat.

Kesäkuun myynti oli 10,3 miljoonaa euroa, kun edeltävänä vuonna samaan aikaan myynti oli 8,5 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan ketjumyynti on kasvanut nyt 39 peräkkäistä kuukautta.

Sekä kivijalkaravintoloiden että shop-in-shop-myymälöiden myynti kasvoi, kivijalkakaupoissa hieman enemmän. Kotipizza on viime aikoina panostanut myös verkkokauppaan ja kotiinkuljetuksiin, ja nyt verkkokaupan myynti oli noin miljoona euroa. Kotiinkuljetuspalveluita tarjoaa 77 kivijalkaa. Kesäkuussa yhtiö kampanjoi nimenomaan näiden palveluiden puolesta ja verkkokaupan kasvu olikin 90 prosenttia.

Kesäkuun raportti ei ollut kuitenkaan pelkkää herkkua.

Kotipizzan uuden meksikolaistyylisen Chalupa-ketjun myynti jäi 13 ravintolalla alle 200 000 euron. Vertailukelpoinen myynti jopa laski 18 prosenttia. Yhden Chalupa-ravintolan kuukausimyynti oli 15 000 euroa, mikä tarkoittaa vain 500 euron päivämyyntiä.

Vuotta aiemmin Kotipizza ylsi kahdeksalla Chalupalla lähes 20 000 euron ravintolakohtaiseen kuukausimyyntiin.

Sen sijaan kaksi tuoretta Social Burgerjoint -ravintolaa tahkosivat ravintolakohtaisen 83 000 euron myynnin, ja konsepti näyttää lupaavalta. Helsingin Citycenterissä avatun Social Burgerjoint -ravintolan myyntiä lukuihin ehti vain 12 aukiolopäivältä.

Kotipizza Group Oyj:hin kuuluvan uunituoreen No Pizza -ravintolakonseptin ensimmäinen, Helsingin Citycenterissä sijaitseva ravintola avattiin kesäkuun puolessa välissä. 12 aukiolopäivän myynti oli 33 000 euroa.

Kaikkinensa tänä vuonna Kotipizzan kumulatiivinen ketjumyynti on kasvanut ensimmäisellä vuosipuoliskolla 17 prosenttia vuotta aiemmasta 47,6 miljoonaan euroon.

Yhtiön osakekurssi nousi alkuvuonna jyrkästi 14 eurosta 15,50 euroon, mutta on kevään ja kesän ajan sahannut paikallaan.

Lue alkuperäinen uutinen Kauppalehdestä.

Franchise News 6.7.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »