Hs.fi: Taksia kuljettaa yhä useammin yrittäjä – Kovaa laajentumista hakevat taksiyritykset eivät enää solmi palkkasuhteita kuljettajien kanssa

Kasvua hakevat yhtiöt eivät usko pääsevänsä kasvuvauhtiin perinteisellä mallilla, ostamalla lisää ajoneuvoja ja palkkaamalla niille kuljettajat.


Kajon Oy:n toimitusjohtaja Jari Kujalan mielestä asiakkuuksia voi jakaa. (Kuva: Juha Metso)

Yrittäjävetoisuus lisääntyy ja palkkatyö vähenee taksialalla ainakin Helsingin seudulla lähitulevaisuudessa voimakkaasti. Taksikuljetusta hoitaa usein yrittäjä, jolla on franchising-sopimus jonkin ison taksiyhtiön kanssa ja apunaan ehkä muutama palkollinen kuljettajana.

Malli on siis suunnilleen sama kuin kansainvälisellä Uberilla ja Helsingissä tähän mennessä Lähitaksilla ja Taksi Helsingillä. Isot yhtiöt tarjoavat brändin, tilauspalvelun ja sovittaessa muitakin palveluita. Yrittäjät maksavat sovitun korvauksen päämiehelle. Lopullinen yrittäjävastuu on liikenteen harjoittajalla, jonka itselleen saavuttama tulos riippuu toiminnan tehokkuudesta.

Taksiliikenteen vapauduttua heinäkuun alussa pääkaupunkiseudulla on lähtökuopissa muutama vakiintunut taksialan yhtiö, joilla on tähtäimessään vauhdikas laajeneminen.

Kasvutavoitteistaan ovat kertoneet ainakin Helsingin Taksipalvelu, joka toimii Menevä-brändin alla, Kovanen, jonka osti viime vuonna ruotsalais-amerikkalainen Cabonline, sekä Kajon Oy, tähän saakka paljolti kuntatilauksia hoitanut yhtiö.

Liikennepalvelulain keskeinen uudistus oli, että taksiluvista poistuivat kiintiöt ja yrittäjät voivat kasvattaa autojensa määrää ilman rajoitteita. Kasvua hakevat yhtiöt eivät usko pääsevänsä kasvuvauhtiin perinteisellä mallilla, ostamalla lisää ajoneuvoja ja palkkaamalla niille kuljettajat. Esimerkiksi R-kioskeista tunnettu franchising-malli sopii laajenemiseen paremmin. Tämän menetelmän on valinnut Helsingin Taksipalvelu oy, noin 40 vuotta vanha yritys, jolla on autoja noin 150 kappaletta ja parisataa palkkasuhteessa olevaa taksinkuljettajaa.

Yhtiössä on tehty päätös, että uusia palkkasuhteita ei solmita. Nykyiset palkkakuljettajat jatkavat entiseen malliin, mutta uudet tulijat ovat kaikki yrittäjiä, joiden kanssa tehdään yhteistyösopimus. Sopimuksen perusperiaatteet ovat Halmisen mukaan kaikille samat, mutta muuten mukaan tuleva yrittäjäjoukko voi olla kirjavaa yhden auton aloittelevista yrittäjistä kokeneisiin yrittäjiin, joilla voi olla palveluksessaan useita kuljettajia.

Erityinen viimeaikainen piirre ovat muilta palvelualoilta tulevat yrittäjät, jotka ovat kiinnostuneita laajenemaan myös taksialalle. ”Meille on tulossa ravintolayrittäjä, siivousalan yritys ja tulkkausyritys. Ne ovat yrittäjiä, jotka ovat tottuneet palkkaamaan palvelualan ihmisiä ja haluavat nyt säädösten vapauduttua kokeilla myös taksialaa.”

Autokalustolle yhtiö ei aseta tiukkoja ehtoja, jos se täyttää tietyt vaatimukset. ”Meille saa tulla omalla autolla, eikä auton merkkiäkään ole rajoitettu. Aloitteleville tulijoille olemme kilpailuttaneet valmiiksi leasing-sopimuksia.”

Espoolainen Kajon hakee kasvua ottamalla käyttöön kaikki uuden teknologian mahdollistamat menetelmät, eikä uusia palkkasuhteitakaan hyljeksitä. Hangon vapaasatamassa odottaa Kajonin varaamia bemareita ja mersuja, joita yhtiö ottaa omaan käyttöönsä sitä mukaan kun kuljettajia palkataan ja kuljetusmäärät sallivat.

Yhteisyrittäjyysmallissa taksiluvan Trafilta saanut yrittäjä voi viikon kurssin jälkeen saada käyttöönsä avaimet käteen -periaatteella Kajonin kilpailuttaman auton kaikilla yrittäjäpalveluilla. Ilmaisella mobiilisovelluksella kuka tahansa taksiyrittäjä voi liittyä yhtiön tilauspalveluun, ja saa samalla olla mukana muissakin kyydinvälityspalveluissa.

”Emme vaadi täyttä sitoutumista, vaan asiakkuuksia voidaan jakaa tälläkin tavalla”, sanoo Kajonin toimitusjohtaja Jari Kujala. Kujalan mukaan Kajonilla on ainoana taksiyrityksenä jo tekniset valmiudet koko maan kattavaan välitysverkostoon, jota se myös aikoo ryhtyä käyttämään yritysverkostoa rakentamalla.

Pohjoismaiseen Cabonline-konserniin kuuluva Kovanen hakee tänä vuonna palvelukseensa yhteensä noin sataa yrittäjää sekä Kovaselle että sen ”halpataksiyhtiölle” FixuTaxille. ”Tavoite täyttyy. Yli puolet on jo tiedossa”, sanoo toimitusjohtaja Topi Simola.

Kovanen etsii myös yli 200 kuljettajaa, joista suuri osa menee yrityskumppaneiden avuksi ja pienempi osa kuljettamaan Kovasen omia autoja, joita on noin 250. Omien autojen määrää ei aiota enää lisätä, vaan autokasvu tulee uusista yrittäjäsuhteista.

Kovasen yrittäjältä perimä välitysmaksu on 450 euroa kuukaudessa ja viiden prosentin provisio- ja maksuliikennemaksu. Kovanen tarjoaa ison konsernin ostoedut: auton ”hyvillä ehdoilla” ja hankintaedut vakuutuksiin, renkaisiin ja polttoaineeseen, joiden ansiosta yrittäjä ”voi säästää jopa 400 euroa kuukaudessa”. Kovanen aikoo laajentua myös Suomen muihin keskuksiin, minkä yhtiö julkistaa lähiaikoina.

Yrittäjämalli sopii Halmisen mukaan hyvin juuri taksiliikenteen nykyiseen murroskohtaan. Sillä haetaan tehokkuutta ja kustannusten vähentämistä.
”Asiakkaat odottavat uudistuksen alentavan hintoja, mutta silti palvelutason pysyvän korkeana. Palkkatyösuhteet synnyttävät kuluja, joita pyrimme leikkaamaan karsimalla toiminnasta pois välimiehiä. Näin yrittäjälläkin on mahdollisuus saavuttaa enemmän tuloja.”

Uuden lain tultua voimaan heinäkuun alussa liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista on voinut hakea taksiliikenteen yrittäjälupia. Erityisen paljon niitä on haettu Helsingin seudulta, heinäkuun aikana yhteensä noin tuhat. Tämä heijastanee alalla olevien käsityksiä, että palkkasuhteiden osuus etenkin pääkaupunkisedulla vähenee. Kuljettajat ovat hakeneet taksiyrittäjän lupaa. Trafi myönsi heinäkuussa Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelle lähes 500 uutta yrityslupaa ja saman verran on jatkokäsittelyssa. ”Taksinkäyttäjä on nyt kuningas ja ratkaisee, kenen palvelut saavat eniten luottamusta”, Kujala sanoo.

Lue alkuperäinen uutinen hs.fi.

Franchise News 3.8.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »