Mitä ravintolaketjun rakentaminen vaatii? ”Riski kulminoituu liikepaikkaan”

Teerenpeli on laajentanut harkiten. Tavoitteena on aina kannattavuuden parantaminen.


Anssi Pyysingin ja hänen vaimonsa Marianne Pyysingin perustama Teerenpeli täyttää pian 25 vuotta.

Kun oma liiketoimintamalli toimii ja menestyy, voi siinä olla potentiaalia ketjuksi. Lahtelaisella Teerenpeli Yhtiöillä on tästä kokemusta.

– Kaiken laajentamisen tavoitteena täytyy olla taloudellinen kannattavuus ja sen parantaminen tai kehittäminen. En näe laajentumiselle muuta isoa syytä, sanoo Teerenpeli Yhtiöiden toimitusjohtaja Anssi Pyysing.

Pian 25-vuotista taivaltaan juhlistavalla perheyhtiöllä on seitsemän Teerenpeli-ravintolaa, joista neljä on sen omia ja kolmea pyörittää franchising-yrittäjä. Ketju on kasvanut maltilliseen tahtiin vuodesta 1994 lähtien. Toinen ravintola aukesi Tampereelle neljä vuotta ensimmäisen jälkeen, ja franchising-malliin yhtiö laajensi vuonna 2009.

Omat tuotteet ytimessä

Markkinoilla jo toimivaksi testattu konsepti on erityisen tärkeää franchising-toiminnassa, kun oma liikeidea ja toimintamalli annetaan toisten yrittäjien käyttöön.

Teerenpelin konseptia oli ehditty hioa käytännössä jo pitkään, mutta toimintamallien dokumentoinnissa riitti kuitenkin töitä useaksi kuukaudeksi ennen kuin ensimmäinen franchise-yrittäjä aloitti.

– Ensin teimme liiketoiminta-analyysin ja sen jälkeen kirjasimme kaikki toimintamallit käsikirjaan. Moni asia varmasti kirkastui siinä työssä. Käsikirjaa on kehitetty jatkuvasti ja sen kautta on viety asioita eteenpäin, Pyysing kertoo.

Teerenpeli-ravintoloiden konseptin ytimessä ovat yhtiön itse valmistamat oluet, siiderit, viskit ja muut juomat. Ne valmistetaan suomalaisista raaka-aineista.

Pyysing mainitsee myös ravintoloiden ruokakonseptin Teerendelin. Sen perusideana on tarjota kerrosleipien ja salaattiannosten kaltaisia tuotteita, jotka eivät vaadi erillistä ravintolakeittiötä henkilökuntineen. Ruoat siis syntyvät kustannustehokkaasti.

Pyysing uskoo asiakkaiden tuntevan ravintolat myös rennosta ympäristöstään, johon on helppo tulla ja jossa on helppo viihtyä.

Kun puhutaan asiakaskokemuksesta, palvelua ei voi sivuuttaa. Pyysingin mielestä Teerenpelissä siihen liittyy halu tehdä asioita paremmin. Johtamisella voi ennen kaikkea kannustaa ihmisiä pyrkimään entistä parempiin suorituksiin omassa työssään.

Sopivat liikepaikat kiven alla

Pyysingin mukaan Teerenpeli-ketjun kasvuvauhtia on jarruttanut varsinkin sopivien liiketilojen puute, mutta myös isot investoinnit.

– Ravintolaa ei voi avata tuosta noin vain. Jokaiseen kohteeseen liittyy aina paljon viranomaismääräyksiä, teknisiä vaatimuksia ja lainsäädäntöä, jotka ovat omiaan nostamaan yksikkökohtaista investointia.

Ravintola-alalla oikea sijainti on kaikki kaikessa. Siksi uusien ravintoloiden avaaminen riippuu siitä, löytyykö sopivia tiloja.

– Suuri riski kulminoituu siihen, toimiiko liikepaikka – erityisesti silloin, jos tila ei ole ollut aikaisemmin ravintolana. Silloin joutuu arvioimaan hyvin tarkkaan, keitä naapurissa on ja millaiset asiakasvirrat ovat. 

Teerenpelille houkuttelevimpia ovat kaupunkien keskustat. Ketjun on tarkoitus laajentua myös tulevaisuudessa. Pyysingin mukaan sopivia liikepaikkoja etsitään aktiivisesti Oulussa ja Kuopiossa.

Lisää ennakointia

Myös johtaminen vaatii oman huomionsa, kun yritys laajentuu. Pyysingin mielestä moni asia kiteytyy ajankäyttöön: mihin yrittäjän aika riittää realistisesti?

– Luulen, että moni arvioi omat aikaresurssit väärin. 

Tähän liittyy myös se, missä vaiheessa henkilökuntaa tarvitaan lisää. Kasvavan yrityksen on yleensä syytä satsata henkilöstöön. Pyysing korostaa taustaorganisaation merkitystä.

– Helpoimpia virheitä saattaa olla se, että taustaorganisaatio alimitoitetaan tai sitä ei ole lainkaan.

Kun henkilökuntaa tulee lisää, ennakoinnin merkitys korostuu.

– Täytyy varautua siihen, etteivät kaikki asiat mene välttämättä yhtä nopeasti eteenpäin kuin pienessä organisaatiossa. Pitää myös suunnitella tulevaisuutta. Mitä enemmän tulevia asioita on suunniteltu ja maalailtu, sitä helpompi on johtaa.

Pyysing on joutunut miettimään näitä seikkoja, kun Teerenpeli Yhtiöt on laajentanut vuosien varrella myös uusilla ravintolakonsepteilla. Teerenpeli-ravintoloiden lisäksi konserniin kuuluvat Lahdessa sijaitsevat ruokaravintola Taivaanranta ja viinikahvila Wine Cafe Olavi.

Lisäksi tärkeä osa kokonaisuutta on muun muassa olutta ja viskiä valmistava Panimo & Tislaamo Teerenpeli. Sen vientihanat on avattu viimeisimpänä Yhdysvaltoihin.

Koko Teerenpeli Yhtiöiden liikevaihto oli viime vuonna noin 14 miljoonaa euroa ja se työllistää noin sata henkilöä. Pelkkien ravintoloiden lukuja yhtiö ei avaa tarkemmin.

Vahva usko omaan juttuun on vienyt Pyysingiä eteenpäin yrittäjänä.
– Se on syy, miksi uskallamme laajentaa ja olemme halunneet antaa Teerenpeli-konseptin myös eteenpäin muiden käsiin.

Lue alkuperäinen uutinen Y-Studio.fi.

Franchise News 3.8.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »