KL: Jethro Rostedt palkkasi Aninkaisen johtoon miehen, joka on hänen vastakohtansa - "Minä en myy mitään"

Jethro Rostedtin kiinteistönvälitysfirman uusi vetäjä Rikumatti Levomäki joutuu panemaan yrityksen kuntoon. Omistaja halusi kasvua, mutta vauhti hyytyi.

Kasvua. ”Pitää kasvaa eli myydä enemmän asuntoja. Minun tehtäväni on löytää keinot, miten se tehdään”, sanoo Aninkaisen uusi toimitusjohtaja Rikumatti Levomäki. Kuva: Kimmo Haapala

Kaikki muistavat turkulaisen kiinteistönvälittäjän ja tv-julkkiksen Jethro Rostedtin. Mies onkin tunnetumpi kuin omistamansa Aninkaisten Kiinteistövälitys. Tämä pätee kuitenkin vain pääkaupunkiseudun vinkkelistä. Turussa Aninkainen on paikalla lähes aina, kun joku pyytää kolmelta välittäjältä arviota myyntikohteesta.

Rostedtin mukaan Aninkaisen piti kasvaa Suomen suurimmaksi yksityiseksi kiinteistönvälittäjäksi, mutta niin ei käynyt. Päinvastoin, kasvu tyssäsi ja tulos laskee. Siksi Rostedt hankki seuraajakseen kiinteistönvälitysalan ulkopuolelta tulevan toimitusjohtajan, shakkikaverinsa Rikumatti Levomäen. Rostedt johtaa jatkossa yrityksen hallitusta.

Shakin tiimoilta miehet ovat tunteneet toisensa 30 vuotta. Heillä ja muutamalla muulla pelikaverilla on myös yhteinen vuokra-asuntoihin sijoittava yritys Elra Oy.

Kun Rostedt soitti, tarvittiin vain kymmenen minuutin keskustelu. Asia oli sillä selvä. Toimeksiantokin oli ytimekäs: pane firma kuntoon. Synnynnäinen myyntimies Rostedt valitsi toimitusjohtajaksi täydellisen vastakohtansa. Koko uransa kuntapuolen kehitystehtävissä tehnyt Levomäki vaikuttaa suorastaan viilipyttymäisen harkitsevalta.

”Minä en myy mitään, en yhtään asuntoa. Tehtäväni on panna operatiivinen toiminta kuntoon. Luon edellytykset sille, että muut voivat myydä enemmän ja että firma voi kasvaa.”

Levomäki vasta miettii Aninkaisen uutta strategiaa. Sen hän tietää, että ensin pitää kasvaa. Vasta sitten voi parantaa tulosta. ”Minä en tunne alaa ollenkaan. Kun tulen ulkopuolelta, voin kyseenalaistaa asioita. Sillä tavalla syntyy innovaatioita.”

Kiinteistönvälitysalaa muutokset ovat heiluttaneet varsin vähän. Aninkainen on hyvä esimerkki perinteisestä välittäjästä. Alalla on kuitenkin alkanut tapahtua. Mainostoimistoalalta tulevien turkulaisten Bo LKV ryhtyi stailaamaan asuntoja ja pani peliin kaikki markkinointitaitonsa. Se on kasvanut muutamassa vuodessa Aninkaisen kokoiseksi. Levomäki kuitenkin huomauttaa, että markkinointi maksaa. Ainakaan vielä stailauksella ei ole tehty merkittävästi tiliä.

Toinen uusi yritys Blok LKV puolestaan tarjoaa digitaalista asunnonvälitystä eli riisuttua palvelua pienellä palkkiolla.

”Sillä voi olla joku markkinarako, mutta mikä kasvottoman kaupan osuus loppupeleissä on?” Levomäki kysyy.

Britanniassa sähköisellä välityksellä on kuuden prosentin osuus, mutta siellä maksetaan erikseen juristeille kaupanteosta. Levomäki ei usko siihen, että alalla voisi pärjätä vain yhdellä toimintatavalla.

”Pitää pystyä tarjoamaan erilaisia palvelumalleja, joista asiakas voi valita.”

”Tarjolla pitää olla myös karvalakkimalli niille asiakkaille, jotka eivät halua maksaa stailauksesta tai muista lisäpalveluista. Kaksiota Korsosta on ihan turha stailata.”

Levomäen mukaan Aninkainen ei voi olla mukana ihan kaikessa. Päätöksiä strategiasta on luvassa syksyn aikana. Sen verran Levomäki sanoo, että Aninkainen aloittaa omat tarjouskaupat syksyllä.

Aninkaisella on neljä omaa toimistoa ja 17 franchisingyrittäjää. Emon palveluksessa on 33 henkeä, koko ketjussa 120. Sekä omien myyjien että yrittäjien määrää on tarkoitus lisätä.

”Tämä porukka ei tarvitse kädestä pitämistä eikä kepillä johtamista. Johtajan tehtävä on varmistaa, että myyntityölle on olemassa hyvät edellytykset. Pitää olla tapahtumia ja näkyvyyttä, että välittäjät saavat kohteita myytäväksi.”

”Tällä alalla myös rekrytointi painaa. Sillä on iso merkitys, keitä tänne saadaan myymään.”

Lue koko uutinen Kauppalehdestä.

Franchise News 9.8.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »