Lyyti kasvaa maailmalla franchise-mallilla – nyt vuorossa Hollanti

Turkulainen tapahtumahallintapalvelu Lyyti jatkaa kansainvälistymistään franchise-mallilla. Seuraavana maana on vuorossa Hollanti, jossa Lyyti Nederland-niminen yritys aloittaa lokakuussa. 


Vuonna 2007 perustettu turkulainen yritys on tehnyt kasvua jo 11 vuoden ajan. Kansainvälistymisstrategiakseen yritys on valinnut franchise-mallin, joka on SaaS-yrityksillä harvemmin käytössä. 

”Menestys uudessa markkinassa vaatii markkinan ja kulttuurin tuntemista, valmiita verkostoja, lokaalin kielen osaamista ja ammattitaitoa tapahtumista. Siksi paikallinen yrittäjä tiimeineen on meille paras malli kasvaa maailmalla. Tuemme maailmalla olevien Lyyti-yrittäjien toimintaa Suomesta. Tarjoamme heille modernin teknologian, tuotteen, myynnin- ja markkinoinnin tuen sekä voittavan kulttuurin. Paikallinen yritys vastaa lokaalisti markkinoinnista, myynnistä ja asiakaspalvelusta. Tämä on yrittäjällä avaimet käteen -paketti. Tavoitteemme on muutaman vuoden päästä toimia yli kymmenessä maassa tällä mallilla”, toteaa Lyytin toimitusjohtaja Petri Hollmén.

Lyytin ensimmäinen franchise-yrittäjä aloitti keväällä 2017 Ranskassa. Nyt vuorossa on Hollanti. Aiemmin Event Assist -nimellä toiminut yritys vaihtaa teknologiakseen Lyytin alustan ja siirtyy kokonaisuudessaan Lyytin brändin alle. Lyyti Nederlandin yrittäjänä toimii Marcel Eilering, jolla on yli 10 vuoden kokemus tapahtumanhallintaliiketoiminnasta Hollannissa.

”Löysimme kasvuhakuisen viiden hengen tiimin, jonka liiketoiminta ja arvot sopivat yhteen Lyytin kanssa. He tarvitsivat nykyaikaisen, tietoturvallisen ja skaalautuvan teknologia-alustan kasvunsa mahdollistamiseksi. Lyytin franchise-malli sopi tähän yhtälöön täydellisesti.”

Kansainväliset markkinat ovat Hollménin mukaan olleet yrityksen tähtäimessä perustamisesta saakka. Tapahtumien hallintaa helpottava palvelu ei ole alueellisesti tai kulttuurillisesti sidottu, joten potentiaalia löytyy muualtakin. Puolitoista vuotta toiminut Lyyti France on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja myös Hollannin suhteen odotukset ovat korkealla.

”Hollannin markkinat ovat kaksi kertaa Suomen kokoiset. Houkuttelevuutta lisää myös se, että maassa on useita pieniä toimijoita, mutta ei ketään markkinajohtajaa. Tavoitteena Lyyti Nederlandilla on olla kolmessa vuodessa Hollannin suurin”, summaa Hollmén.

Lyytin liikevaihto kasvaa tänä vuonna jo yli neljän miljoonan euron. Tällä hetkellä noin 15 prosenttia Lyytin liikevaihdosta tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Itsenäisesti Lyyti toimii muun muassa Saksassa ja Ruotsissa. Pohjoismaiden selkeän markkinajohtajan tavoitteena on tehdä tapahtumamarkkinoinnista tehokas ja mitattava osa jokaisen yrityksen markkinointia.

Lisätiedot:

Petri Hollmén
Toimitusjohtaja, perustaja
Lyyti Oy
+358 40 173 7777 

Franchise News 2.10.2018

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »