Korona aiheuttaa muutoksia ketjun ohjaukseen

Maailmanlaajuinen virusepidemia vaikuttaa nyt monella tapaa yritysten ja myös ketjuyritysten liiketoimintaan – suurimmalle osalle haitallisesti. Franchise News kartoitti tilannetta muutamilta eri alojen ketjuilta, miten ne ovat reagoineet vallitsevaan tilanteeseen nimenomaan ketjun johtamisessa.

Kysyntä on monella toimialalla vähentynyt dramaattisesti, joillakin jopa kokonaan loppunut lähes täysin. Yritysten kassat ovat tiukoilla, mikä on pakottanut niitä etsimään erilaisia ratkaisuita selviämiseen. Toimialasta riippumatta epidemia on pistänyt franchisingketjut muuttamaan toimintatapojaan myös ketjunohjauksessa. 

Kevät on tilinpäätösten aikaa. Silloin tarkastellaan, miten edellinen vuosi on mennyt, palkitaan onnistumisista ja mietitään kehittämistoimia alkaneelle vuodelle. Tämä näkyy ketjuissa mm. siten, että keväisin pidetään paljon yrittäjäpäiviä, kehityspalavereita ja sparraussessiota yrittäjien kanssa. Vallitsevan tilanteen vuoksi monissa ketjuissa tilaisuudet on keväältä peruttu tai siirretty syksylle tai niitä on pidetty erilaisten nettisovellusten avulla. Myös franchisingsektorin suurin vuosittainen tapahtuma, Franny Awards, jossa perinteisesti palkitaan menestyviä franchisingyrittäjiä, jouduttiin siirtämään syksylle.

Musti ja Mirri-ketjun maajohtaja Juhana Lamberg kertoo, että ketjun sisäinen kommunikointi on lisääntynyt ja vaatinut eritysjärjestelyjä. Live-tapaamiset ja kenttäkierrokset on karsittu pois ja tilalle on tullut puhelinkeskustelut. Yrittäjäpäiväkin pidettiin live-tapaamisen sijaan verkossa Skype-palaverina. Lambergin mukaan on tärkeää, että tilaisuudet kuitenkin pidetään tavalla tai toisella, koska se luo yrittäjille turvallisuuden tunnetta tämän kaiken epävarmuuden keskellä. Ketjun franchisingpäällikkö Piia Marttinen kuvasi yrittäjien fiiliksiä yrittäjäpäivän jälkeen: ”Olen saanut ihan valtavan määrän palautetta päivästä, ja kiitoksia siitä, että käsillä olevasta koronatilanteesta huolimatta meillä katsotaan eteenpäin, autetaan toisiamme ja paiskitaan töitä yhdessä, että tästäkin selvitään! Erästä yrittäjää lainatakseni ”tämä tuli kreivin aikaan”!”

Paikan päällä pidettävistä tapaamisista, kenttäkäynneistä ja kehityspalavereista on siirrytty kommunikoimaan verkon yli. Myös toimitusjohtaja Jyrki Hannula Easyfit- ja Lady Line-ketjuista vahvistaa, että kommunikointi on muuttanut muotoaan, mutta samalla kommunikoinnin tarve on kasvanut: ”Tilanne on lisännyt kommunikointia yrittäjien kanssa uusin keinoin. Face-to-face-palaverit on jätetty pois ja tilalle on tullut videolähetykset, joilla pyritään jatkuvasti tukemaan ja opastamaan yrittäjiä vaikeassa tilanteessa.”

Toimitusjohtaja Satu Jäntti Alina-ketjusta kertoo, että heillä sähköiset viestintäkanavat ovat ennenkin olleet käytössä, joten korona ei ole tuonut siihen muutosta. Hän kertoo, että: ”Tällä hetkellä ainoa muutos, jota ketjunohjaukseen tulee, on, että kenttäpäälliköt eivät tee fyysisiä kenttäkierroksia vaan käynnit ovat muuttuneet digitaalisiksi ja puhelimen välityksellä tehtäviksi.”.

Kiinteistömaailma -ketjun toimitusjohtaja Risto Kyhälän mukaan teknologiaa hyödynnetään myös Kiinteistömaailmassa nyt entistä enemmän. Kyhälä sanoo, että: ” Teams on meillä ahkerassa käytössä koko ajan ja sitä hyödynnetään paljon nyt esimerkiksi koulutuksissa”.

Franchise Newsin haastattelemien ketjujohtajien mukaan, yrittäjät kaipaavat nyt paljon ohjausta, tukea ja neuvontaa. On tärkeää, että heillä on tunne, ettei ketjujohto ole jättänyt heitä yksin, vaan se on läsnä ja kulkee heidän rinnallaan tämän vaikean ajan yli.

Classic Pizza Restaurant-ketjun laatu -ja kehitysjohtaja Merja Rahkola-Toivanen kertoo kommunikoinnin tärkeydestä: ”Tilanne vaatii aktiivista vuoropuhelua, nopeaa reagointia ja tärkeää on nimenomaan oikean aikainen viestintä. Draamaviestintää ei tarvita, vaikka tämähän on täysin poikkeuksellinen aika.”

Kati Rajala, toimitusjohtaja Cabonline Finland Oy:sta, joka on Fixutaxi- ja Kovanen-ketjujen takana, vahvistaa kommunikoinnin merkityksen ja heillä se onkin lisääntynyt selvästi: ” Yhteydenpito yrittäjiin on moninkertaistunut. Yrittäjiin pidetään yhteyttä intranetin, Jammerin ja puhelimen välityksellä. Ajonohjausjärjestelmien kautta pystytään jakamaan jatkuvasti ajankohtaista tietoa ajossa oleville takseille.” 

On tärkeä, miettiä, miten asioista viestii. Rahkola-Toivanen jatkaa: ” Annamme todella selkeitä ja reaaliaikaisia ohjeita sekä yrittäjille että työntekijöille. Meillä on myös huoli heidän toimeentulosta ja olemme suunnitelleet omaa pakettia, jolla heitä voisi tukea.”

Monessa muussakin ketjussa on mietitty, voisiko yrittäjien taloudellista ahdinkoa helpottaa jotenkin. Ketjujohto onkin pyrkinyt löytämään erilaisia ratkaisuita. Se on mm. tukenut yrittäjiä neuvotteluissa ja  myös itse neuvottelut suoraan yrittäjien vuokranantajien kanssa vuokrien väliaikaisesta alentamisesta tai maksujen siirtämisestä. Myös ketjun kumppanitavaran- ja palvelutoimittajien kanssa on neuvoteltu maksuaikojen pidentämisestä ja muista helpotuksista. Erilaisia rahoitusratkaisuita yrittäjien akuuttiin käyttöpääomatarpeeseen ollaan etsitty laajasti. Onpa joissakin ketjuissa menty niinkin pitkälle, että franchisingmaksuihin on annettu lisää maksuaikaa tai jopa alennuksia kriisin ajaksi.

Monenlaisia toimenpiteitä eri ketjujen johdossa yritetään nyt siis löytää yrittäjien tukemiseksi. Yhtenäistä ketjujohdon ajatuksissa on se, että tilanne on tilapäinen ja tulevaisuus kriisin jälkeen nähtiin positiivisena. 

Franchise News 24.3.2020

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

NEWS FLASH

News Flash -arkisto »