Kaikissa suurimmissa Euroopan maassa pidetään säännöllisiä franchisingmessuja. Saksankielisen Euroopan suurimmat ja samalla Saksan ainoat franchisingmessut pidetään vuosittain marraskuussa Frankfurtissa. Franchise News vieraili tämän vuoden tapahtumassa, joka oli nimetty lyhyesti: FEX23.
Franchisingmessut ovat maailmalla yleisiä. Euroopassakin kaikissa suurimmissa maissa, kuten Englannissa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Saksassa pidetään ko. tapahtumia säännöllisesti. Niiden ideana on tarjota yksi kanava yrittäjärekrytointiin alueella toimiville ketjuille tai alueelle tuleville ketjuille. Franchisingmessut ovat myös oiva tapa lanseerata uusi brändi franchisingmarkkinoille.
Franchise News vieraili Frankfurtin franchisingmessuilla, jotka ovat saksankielisen Euroopan suurimmat ja samalla Saksan ainoat franchisingmessut vuosittain. FEX23 -nimeä kantaneessa tapahtumassa oli esittelemässä konseptejaan reilut 100 franchisingketjua. Perinteisten ravintola-alan ketjujen lisäksi näytteilleasettajina oli huomiota herättävän paljon erilaisia hyvinvointiin liittyviä liiketoimintamalleja sekä erilaisia vihreään energiaan liittyviä konsepteja. Saksalaiseen tyyliin teknologia näkyy vahvasti osana ketjujen liiketoimintamalleja. Esimerkkeinä näistä voidaan mainita esim. Enerdomo, jonka energiakonsultointikonsepti perustuu itse kehitettyyn laserteknolgiaan tai Aurum Fitness, jonka kehittämän teknisen laitteen avulla kuulemma 6 minuutin treeniaika viikossa riittää pitämään
lihaskuntosi yllä ja vieläpä kehittämään sitä!
Messuosastojen lisäksi tapahtumassa oli sekä maksuttomia että maksullisia, pitempiä ja lyhyempiä seminaareja, joihin osallistui runsaasti innostunutta väkeä. Kaiken kaikkiaan Frankfurtin franchisingmessut näyttivät vilkkaalta, oikein onnistuneelta, saksalaiseen tapaan hyvin järjestetyltä tapahtumalta, jonne suomalaistenkin on helppo tulla joko vierailemaan tai jopa näytteilleasettajaksi, mikäli saksankielinen Eurooppa kiinnostaa laajentumismielessä.