FEX23 – Saksankielisen alueen suurimmat franchisingmessut

Kaikissa suurimmissa Euroopan maassa pidetään
säännöllisiä franchisingmessuja. Saksankielisen Euroopan suurimmat ja samalla
Saksan ainoat franchisingmessut pidetään vuosittain marraskuussa Frankfurtissa.
Franchise News vieraili tämän vuoden tapahtumassa, joka oli nimetty lyhyesti:
FEX23.
Franchisingmessut ovat maailmalla yleisiä. Euroopassakin
kaikissa suurimmissa maissa, kuten Englannissa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa
ja Saksassa pidetään ko. tapahtumia säännöllisesti. Niiden ideana on tarjota
yksi kanava yrittäjärekrytointiin alueella toimiville ketjuille tai alueelle
tuleville ketjuille. Franchisingmessut ovat myös oiva tapa lanseerata uusi
brändi franchisingmarkkinoille.
Franchise News vieraili Frankfurtin franchisingmessuilla,
jotka ovat saksankielisen Euroopan suurimmat ja samalla Saksan ainoat
franchisingmessut vuosittain. FEX23 -nimeä kantaneessa tapahtumassa oli
esittelemässä konseptejaan reilut 100 franchisingketjua. Perinteisten
ravintola-alan ketjujen lisäksi näytteilleasettajina oli huomiota herättävän
paljon erilaisia hyvinvointiin liittyviä liiketoimintamalleja sekä erilaisia
vihreään energiaan liittyviä konsepteja. Saksalaiseen tyyliin teknologia näkyy
vahvasti osana ketjujen liiketoimintamalleja. Esimerkkeinä näistä voidaan
mainita esim. Enerdomo, jonka energiakonsultointikonsepti perustuu itse
kehitettyyn laserteknolgiaan tai Aurum Fitness, jonka kehittämän teknisen
laitteen avulla kuulemma 6 minuutin treeniaika viikossa riittää pitämään
lihaskuntosi yllä ja vieläpä kehittämään sitä!
Messuosastojen lisäksi tapahtumassa oli sekä maksuttomia
että maksullisia, pitempiä ja lyhyempiä seminaareja, joihin osallistui
runsaasti innostunutta väkeä. Kaiken kaikkiaan Frankfurtin franchisingmessut
näyttivät vilkkaalta, oikein onnistuneelta, saksalaiseen tapaan hyvin
järjestetyltä tapahtumalta, jonne suomalaistenkin on helppo tulla joko
vierailemaan tai jopa näytteilleasettajaksi, mikäli saksankielinen Eurooppa
kiinnostaa laajentumismielessä.