Kotipizza käynnistää brändiuudistuksen: muutoksia tuotevalikoimaan ja verkkokauppaan

5.6.2025

Kotipizzan brändi uudistuu tiistaina 3.6. alkaen. Uudistuksen myötä yhtiön verkkokauppa, tuotevalikoima, mainonnan sävy sekä visuaalinen ilme muuttuvat.

Toimitusjohtaja Heidi Stirkkisen mukaan Kotipizza hakee uudistuksilla brändilleen nykyistä tuntuvampaa positiota ravintola-alalla ja pyrkii tarjoamaan yrittäjilleen lisää kasvun avaimia entistäkin kilpaillummassa markkinassa.

“Viimeisimmästä isosta brändiuudistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta. Niistä ajoista maailma on muuttunut monella tapaa”, Stirkkinen sanoo.

Stirkkinen listaa kolme isoa muutosta, jotka erityisesti ovat vaikuttaneet ravintola-alaan. Ne ovat digitalisoituminen, kuljetusten lisääntyminen ja ruokailutottumukset.

“Kotipizzan tilaukset tehdään yhä useammin verkkokaupasta, ruoka halutaan nauttia kotona ja ruokailuajat ovat pirstaloituneet”, Stirkkinen tiivistää.

“Pizzan nälkä yllättää yhä useammin kello yhdeksän jälkeen illalla.”

Verkkokaupan pioneeri ja perinteen jatkaja

Kuluttajan kannalta suurin 3.6. voimaan astuva muutos koskee verkkokauppaa ja tuotevalikoimaa. Verkkokaupan ulkoasu ja tuotekuvat uudistuvat sekä esimerkiksi aiemmin tekstimuodossa esitetyt täytevalinnat tulevat sivuille kuvien kera.

”Kotipizza on ruoan verkkokaupan pioneeri ja harvoja ravintoloita, joissa ruoan voi tilata suoraan brändin omasta verkkokaupasta”, Stirkkinen sanoo.

Kotipizza tiedotti vastikään tuoneensa kuljetuspalvelunsa Wolt-sovellukseen. Yhteistyö on niin kutsutusti self delivery -malli, eli ruokakuljetuksista vastaavat yhä Kotipizzan omat pizzakuskit. Stirkkisen mukaan omalla verkkokaupalla on kuitenkin yhä paikkansa.

“Verkkokauppamme tavoittaa miltei kaikki suomalaiset pienet paikkakunnat mukaan lukien, kun taas alustojen asiakaskunta on keskimäärin nuorempaa ja keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin”, Stirkkinen sanoo.

Täytteeksi luonnonkalaa

Brändiuudistuksen myötä Kotipizzan tuotevalikoima täydentyy tonnikalan haastajaksi nousseen Pielisen Kalan luonnonkalaa sisältävällä pizzalla sekä monella muulla uutuudella, joita on testattu suomalaisilla kuluttajilla.

Vastaavasti menuvalikoimasta poistuvat mm. pepperoni-ananas- ja Opera-pizza, jotka tosin ovat yhä saatavilla Perfetan kautta eli tilatessa pizzaa omavalintaisilla täytteillä.

Kotipizzan brändi- ja markkinointijohtaja Laura Smolanderin mukaan tuotevalikoiman uudistamisen taustalla on laajat kuluttajatutkimukset sekä Kotipizzalle lähes 40 vuoden aikana kertynyt syvällinen ymmärrys suomalaisten pizzamausta niin kaupungeissa kuin maakunnissakin.

“Uskallamme tehdä rohkeaakin reseptiikkaa, mutta herkullisuudessa me emme tee kompromisseja” Smolander kiteyttää.

Franchisingperiaatteella toimivalla perinteikkäällä yhtiöllä on yhteensä 280 yrittäjää, joiden kanssa brändiuudistusta viedään läpi yhteisvoimin.

Kotipizzan brändiuudistus näkyy myös logon ja värimaailman muutoksina. Esimerkiksi pizzalaatikoiden ja julisteiden kuvitus muuttuu, ja kuvituksesta vastaa mm. Applelle, The New York Timesille, Marimekolle ja Samujille kuvituksia tehnyt Antti Kalevi.

***

Kotipizza 6/2025

Leave a Reply