Laatutakuu -ketjun siivooja nousi maailmalla ilmiöksi

Laatutakuu -ketjun siivooja Alman rehellisyys nousi Twitterissä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi hänen palauttaessaan siivotessa löytämänsä viiden euron seteli takaisin oikealle omistajalleen.
Joskus pienet teot
voivat nousta suuriksi puheenaiheiksi saaden julkisuutta ja ylistystä maailmanlaajuisesti, tällä kertaa aina Italian päivälehdissä asti. Näin kävi, kun helsinkiläisen Laatutakuu -ketjun yrittäjän Edmond Bashan työntekijänä toimiva siivooja Alma osoitti suoraselkäistä toimintaa palauttaessaan siivotessaan löytämänsä viiden euron setelin takaisin omistajalleen. Laatakuu -siivooja Alma teki hyvää työtä Suomi-kuvalle. (kuva: www.iltalehti.fi)Alma löysi siivotessaan viiden euron setelin, kirjoitti post it -lappuun viestin: ”Tämä löytyi pöydän alta”. Rehellinen toiminta huomioitiin ja pian tieto levisi Twitterissä ympäri maailmaa. Alma sai viestiinsä pian myös vastauksen. Toimiston työntekijät olivat niin vaikuttuneita siivoojan rehellisyydestä,
että halusivat Alman pitävän vitosen tippinä työstään kirjoittaen post it -lappuun: ”Tämä on nyt sinun tippisi. Ansaitset sen”. Alma kuitenkin piti kiinni
linjasta – raha ei kuulu hänelle, vaan tällainen palvelu on osa hänen työtään kirjoittaen post it -lappuun: ”Kiitos kundit, mutta en voi hyväksyä tätä. Alma ”siivooja”.Alman rehellisyys ylitti myös
kansainvälisen uutiskynnyksen, kun tieto post it- lappujen välityksellä käytävästä viestinvaihdosta tavoitti aina italialaisen Il Messaggero -lehden toimituksen. Juttu on lähtenyt leviämään maailmalle ja suomalaisten maine rehellisenä kansakuntana on ilmeisesti vahvistunut.Siivooja Alma painottaa siivoojan työssä olevan kaksi asiaa, jotka nousevat ylitse muiden: ammattitaito ja rehellisyys. Alman mukaan: ”Sillä ei ole väliä, onko kyseessä viisi senttiä vai viisi
euroa. Ne eivät ole minun rahojani, eivätkä siten kuulu minulle. Joku muu on
tehnyt työtä niiden rahojen eteen, joten ne rahat kuuluvat hänelle. Minulle on
tärkeää, että rahat löytävät omistajansa.”Myös Alman esimies, Laatutakuu-yrittäjänä toimiva Edmond Basha on luonnollisesti
tyytyväinen työntekijänsä toimintaan todeten hänen noudattaneen yhteisiä arvoja ja toimineen siten oikein. Basha sanoo: ”Erityisen hienoa koko tapauksessa on se, että asiakas
otti minuun itse asian tiimoilta yhteyttä. Tämän parempaa palautetta emme voisi
saada. Mahtavaa, että meihin ja työntekijöihimme ollaan tyytyväisiä.” Basha vielä jatkaa painotten asiakaspalvelun ja rehellisyyden tärkeyttä: ”Meidän työmme on ennen kaikkea asiakaspalvelua. Painotamme
aina perehdytyksessämme, miten rehellisyys ja asiakkaan etu ovat työssämme tärkeitä.
Teemme työmme sovitusti ja pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme parasta
mahdollista palvelua”.Henri Häyrinen, ISS Directin liiketoimintajohtaja ja Laatutakuu-ketjun
toimitusjohtaja on myös ottanut
uutisen Alman toiminnasta vastaan hyvillä mielin. Häyrisen mukaan Laatutakuun arvot ovat yrittäjyys,
vastuu, laatu ja rehellisyys. Häyrinen sanoo: ”Me emme tingi rehellisyydestä vaan arvostamme
niin asiakkaitamme, kollegoitamme kuin yritystämme. Alman toiminta on loistava
esimerkki siitä, miten rehellisyys käytännössä näkyy jokapäiväisessä työssämme!”.Lue alkuperäiset uutiset tästä ja tästä.