Taloustutkimuksen selvityksen mukaan R-kioskin aamupala on edullisin kilpailijaketjuihin verrattuna. Mysteerishoppaaja osti yhdeksästä kahvilasta aamupalan, joka sisälsi kahvin ja leivän tai croissantin. Otoksessa oli mukana kahviloita ja liikennemyymälöiden kahviloita sekä R-kioski. R-kioski haluaa edullisella aamupalalla varmistaa, että mahdollisimman moni voi napata syötävää mukaan.
Taloustutkimuksen mysteerishoppaaja osti marraskuun toisella viikolla R-kioskin pyynnöstä pääkaupunkiseudulla yhdeksästä eri kahvilasta aamupalan, joka sisälsi pienen suodatinkahvin ja toimipisteessä täytetyn leivän tai croissantin tai pakatun leivän. Ostokset tehtiin perinteisissä kahviloissa ja liikennemyymälöiden kahviloissa sekä R-kioskilla. Tutkimuksen koeostaja osti edullisimman tarjolla olevan yhdistelmän.
Aamupalan hinnat vaihtelivat 8,90 eurosta 3,90 euroon. R-kioskin normaalihintainen aamupalayhdistelmä hintaan 3,90 euroa oli edullisin ja seuraavana oli tarjouksessa ollut aamupala, jonka hinta oli 4,89 euroa. Muut hinnat olivat 5,19 euroa, 5,90 euroa, 6,90 euroa, 7,80 euroa ja 8,30 euroa.
”Tulos ei ollut meille yllätys, koska aamupalamme on hinnoiteltu pysyvästi edulliseksi. Muissa Pohjoismaissa, kuten Ruotsissa, on edullisesta aamupalakombosta saatu hyviä kokemuksia konsernimme kioskiketjuissa, joten päätimme ottaa sen käyttöön myös meillä”, R-kioskin markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen toteaa.
Hintamielikuva nurin
Kirjonen kertoo, että edullisella aamupalalla ja välipalatuotteilla R-kioski haluaa kumota mielikuvan siitä, että kioskilla tuotteet olisivat vähittäiskauppoja kalliimpia.
”Ruuan hinnan nousu koettelee monien kuluttajien kukkaroa. Haluamme R-kioskilla, että asiakkailla on mahdollisuus edelleenkin ostaa nopeaa syötävää ja herkkuja arjen piristykseksi. Olemme esimerkiksi hinnoitelleet lämpimät ateriakokonaisuudet sopivasti viiden euron hintaisiksi. Olemme saaneet aamiaisesta ja aterioista hyvää palautetta niin henkilökunnaltamme kuin asiakkailtakin”, Kirjonen sanoo.
Lähes 10 miljoonaa kuppia kahvia
R-kioskilla on huomattu, että osalla kuluttajista on vielä vuosikymmenten takaa kumpuava käsitys kioskihinnoista, joita verrattiin kauppojen hintoihin. Kirjonen toteaa, ettei R-kioskeja enää kannata edes verrata ruokakauppoihin, koska Ärrät keskittyvät muiden palvelujen ohessa ennen kaikkea mukaan otettavaan syötävään ja juotavaan sekä herkkuihin.”R-kioski on Suomen suurin aamupalaketju, ja myymme lähes 10 miljoonaa take away -kahvia vuodessa. Seuraamme tarkoin hinnoittelua, ja hintatasomme kestää vertailun”, Kirjonen toteaa.