Underground Store -ketju porskuttaa vastavirtaan

Viime aikoina vähittäiskauppa on ollut kovassa puristuksessa markkinoilla ja jopa kokonaisia ketjuja on joutunut lopettamaan toimintansa. Porukassa on kuitenkin iloisia poikkeuksia, joista yksi erinomainen esimerkki on Underground Store, joka kehittää ja laajentaa ketjuaan voimakkaasti. Ketju on juuri lanseerannut päivitetyn franchisingtoimintamallinsa ja avannut uusia myymälöitä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana vähittäiskauppa on ollut suurten muutosten edessä. Asiakkaat ovat yhä enemmän siirtyneet asioimaan netissä, mitä koronaepidemia vain kiihdytti. Keskustat näivettyvät ja kivijalkakaupat kärsivät. Kauppakeskuksetkin ovat muokanneet tarjoomaansa yhä enemmän erilaisiin viihde- ja ravintolapalveluihin. Eikä markkinoilla vallitseva taantumakaan varmasti helpota vähittäiskauppayritysten tilannetta. Monet kaupan alan ketjut ovatkin joutuneet karsimaan verkostoaan ja jopa lopettamaan toimintansa kokonaan viimeisten vuosien aikana.

Mutta on joukossa poikkeuksiakin eli menestyjiä. Yksi tällainen on Underground Store. Jyväskylästä vuonna 2006 alkunsa saanut vähittäiskauppaketju on laajentunut seitsemän myymälän valtakunnalliseksi toimijaksi. Tänä syksynä ketju avasi kaksi uutta myymälää ja ensi vuonna kasvu jatkuu – suunnitelmissa on avata 2-3 myymälää Suomeen ja aloittaa myös laajentumisselvitykset maamme rajojen ulkopuolelle.

Underground Store-konseptin tuote-/palveluvalikoima koostuu vaihtoehtomuodista ja siihen lähellä olevista palveluista. Ketjun yrittäjät myyvät kivijalkamyymälöissään ja ketjun nettikaupassa vaatteita, koruja ja sisustustarvikkeita. Kaikissa myymälöissä tarjotaan lisäksi lävistyspalveluita.

Myymälät sijaitsevat tyypillisesti kaupunkien keskustoissa, hyvin saavutettavissa olevilla liikepaikoilla. Underground Store on yksityisomisteinen, suomalainen ketju. Perustaja-omistajapariskunta, Saija Kotiaho-Ruusu ja Pekko Ruusu, ovat ylpeitä ketjunsa, erityisesti kauppiaittensa menestyksestä.

Ketjun yksi menestyksen avaimista on kivijalkamyynnin sekä verkkokaupan integraatio. Saija Kotiaho-Ruusu: ”Olemme integroineet kaikkien liikkeiden kassat verkkokauppaamme niin, että jokainen kauppias toimii paitsi myymälässään, on myös
verkkokauppias. Tämä liiketoimintamallimme luo kannattavan pohjan sekä meille franchisingantajana että kauppiaillemme.” Pekko Ruusu: ”Olemme löytäneet oman asiakaskuntamme mm. hyvin kohdennetulla verkkomarkkinoinnilla, minkä lisäksi on olennaisen tärkeää, että asiakkaat saavat osaavan ja ystävällisen palvelun myymälöissämme.”

Tässä työssä franchisingyrittäjien – Underground Store- kauppiaitten – rooli on keskeinen. Kauppias vastaa henkilökuntansa kanssa myymälänsä kunnosta ja asiakaspalvelusta sekä valikoiman hallinnasta niin liikkeessä kuin verkkokaupassakin.

Ketju tulee ensi vuonna ”täysi-ikäiseksi” ja on valmis lähtemään yhä laajempiin seikkailuihin. Tähän valmistuakseen se on mm. juuri päivittänyt franchisingtoimintamalliaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia. Molemmat omistajat toteavatkin yhteen ääneen: ”Haluamme kasvaa ja näemme mahdollisuuksia myös Suomen rajojen ulkopuolella. Pääasia on kuitenkin kehittää jatkuvasti toimintaamme siten, että varmistamme ketjumme ja kauppiaittemme menestyksen myös tulevaisuudessa”.