Underground Store -ketju porskuttaa vastavirtaan

Viime aikoina vähittäiskauppa on ollut kovassa
puristuksessa markkinoilla ja jopa kokonaisia ketjuja on joutunut lopettamaan
toimintansa. Porukassa on kuitenkin iloisia poikkeuksia, joista yksi
erinomainen esimerkki on Underground Store, joka kehittää ja laajentaa ketjuaan
voimakkaasti. Ketju on juuri lanseerannut päivitetyn franchisingtoimintamallinsa
ja avannut uusia myymälöitä.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana vähittäiskauppa on ollut
suurten muutosten edessä. Asiakkaat ovat yhä enemmän siirtyneet asioimaan
netissä, mitä koronaepidemia vain kiihdytti. Keskustat näivettyvät ja
kivijalkakaupat kärsivät. Kauppakeskuksetkin ovat muokanneet tarjoomaansa yhä
enemmän erilaisiin viihde- ja ravintolapalveluihin. Eikä markkinoilla
vallitseva taantumakaan varmasti helpota vähittäiskauppayritysten tilannetta.
Monet kaupan alan ketjut ovatkin joutuneet karsimaan verkostoaan ja jopa
lopettamaan toimintansa kokonaan viimeisten vuosien aikana.
Mutta on joukossa poikkeuksiakin eli menestyjiä. Yksi
tällainen on Underground Store. Jyväskylästä vuonna 2006 alkunsa saanut
vähittäiskauppaketju on laajentunut seitsemän myymälän valtakunnalliseksi
toimijaksi. Tänä syksynä ketju avasi kaksi uutta myymälää ja ensi vuonna kasvu
jatkuu – suunnitelmissa on avata 2-3 myymälää Suomeen ja aloittaa myös
laajentumisselvitykset maamme rajojen ulkopuolelle.
Underground Store-konseptin tuote-/palveluvalikoima koostuu vaihtoehtomuodista
ja siihen lähellä olevista palveluista. Ketjun yrittäjät myyvät
kivijalkamyymälöissään ja ketjun nettikaupassa vaatteita, koruja ja
sisustustarvikkeita. Kaikissa myymälöissä tarjotaan lisäksi lävistyspalveluita.
Myymälät sijaitsevat tyypillisesti kaupunkien keskustoissa, hyvin
saavutettavissa olevilla liikepaikoilla.
Underground Store on yksityisomisteinen, suomalainen ketju. Perustaja-omistajapariskunta, Saija Kotiaho-Ruusu ja Pekko Ruusu, ovat ylpeitä ketjunsa, erityisesti kauppiaittensa menestyksestä. Ketjun yksi
menestyksen avaimista on kivijalkamyynnin sekä verkkokaupan integraatio. Saija
Kotiaho-Ruusu: ”Olemme integroineet kaikkien liikkeiden kassat verkkokauppaamme
niin, että jokainen kauppias toimii paitsi myymälässään, on myös
verkkokauppias. Tämä liiketoimintamallimme luo kannattavan pohjan sekä meille
franchisingantajana että kauppiaillemme.” Pekko Ruusu: ”Olemme löytäneet oman
asiakaskuntamme mm. hyvin kohdennetulla verkkomarkkinoinnilla, minkä lisäksi on
olennaisen tärkeää, että asiakkaat saavat osaavan ja ystävällisen palvelun
myymälöissämme.”Tässä työssä franchisingyrittäjien – Underground Store-
kauppiaitten – rooli on keskeinen. Kauppias vastaa henkilökuntansa kanssa myymälänsä
kunnosta ja asiakaspalvelusta sekä valikoiman hallinnasta niin liikkeessä kuin
verkkokaupassakin.
Ketju tulee ensi vuonna ”täysi-ikäiseksi” ja on valmis
lähtemään yhä laajempiin seikkailuihin. Tähän valmistuakseen se on mm. juuri
päivittänyt franchisingtoimintamalliaan vastaamaan tämän päivän vaatimuksia. Molemmat
omistajat toteavatkin yhteen ääneen: ”Haluamme kasvaa ja näemme mahdollisuuksia
myös Suomen rajojen ulkopuolella. Pääasia on kuitenkin kehittää jatkuvasti
toimintaamme siten, että varmistamme ketjumme ja kauppiaittemme menestyksen
myös tulevaisuudessa”.