• Facebook
  • x
  • Linkedin

Specsavers valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi

Kansainvälinen optikkoketju Specsavers voitti Suomen parhaan työpaikan tittelin suurten yritysten kategoriassa Great Place To Work -kyselyssä. Jopa 90 prosenttia specsaverslaisista kokee yrityksen olevan kokonaisuudessaan todella hyvä työpaikka, kun tyypillisessä suomalaisyrityksessä niin kokee vain 38 prosenttia. Specsavers on parantanut tulostaan systemaattisesti, sillä hyvää työpaikkaa ei ole rakennettu hetkessä.

Suomen parhaat työpaikat 2024 julistettiin 20. maaliskuuta virtuaalitapahtumassa. Specsavers on parantanut sijoitustaan vuosi vuodelta, sillä vuonna 2022 yhtiö sijoittui seitsemänneksi, vuonna 2023 viidenneksi ja nyt yhtiö palkittiin Suomen parhaana työpaikkana.

"Tämä on upea saavutus ja olen ylpeä jokaisesta specsaverslaisesta! Tärkein arvomme on välittäminen, joka näkyy ja tuntuu myymälöissämme Espoosta Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Jokaisessa myymälässämme tehdään merkityksellistä työtä, sillä muutamme suomalaisten elämää paremman näkemisen kautta", iloitsee Specsaversin maajohtaja Lotta Holmaheikki.

Suomen Parhaat Työpaikat -listaus perustuu henkilöstötutkimuksissa mitattuun työntekijäkokemukseen ja analyysiin yrityksen kulttuurista. Great Place To Work:n määritelmän mukaan hyvässä työpaikassa työntekijät luottavat organisaationsa johtoon, ovat ylpeitä siitä, mitä tekevät ja nauttivat työkavereidensa kanssa työskentelystä.

90 prosenttia Specsaversin työntekijöistä on sitä mieltä, että yritys on kokonaisuudessaan todella hyvä työpaikka. Tyypillisessä suomalaisessa yrityksessä vastaava luku on 38 prosenttia.

"Hyvää työpaikkaa ei rakenneta hetkessä, ja meilläkin on vielä paljon työtä tehtävänä. Me Specsaversilla ajattelemme, että jokaista henkilöä on ymmärrettävä sekä yksilönä että osana tiimiä. Siksi tärkeintä on välittää ihmisistä joka ikinen päivä. Erityisesti tässä maailmantilanteessa on arvokasta, että voimme tarjota laadukkaita silmälaseja ja johtavia kliinisiä näönterveyspalveluita kaikkien suomalaisten saataville", Holmaheikki kertoo.

Jopa 93 prosenttia specsaverslaisista kokee, että yhtiössä ihmiset välittävät toisistaan.

"Onnittelemme Specsaversia Suomen Parhaana Työpaikkana. Tutkimuksemme mukaan 95 % specsaverslaisista pitää työtään tärkeänä ja 92 % kokee arjessaan, että johtajat toimivat yrityksen arvojen mukaisesti. Tämä osoittaa, että Specsaversilla vahvaa luottamuksen kulttuuria rakennetaan arvoihin pohjautuen välittävällä vuorovaikutuksella, jossa jokaista työntekijää arvostetaan yksilönä", kertoo Great Place To Work:n toimitusjohtaja Kirsi Ilmasti.

Moniammatilliset ja erilaisuutta vaalivat tiimit ovat vahvuus

Specsavers on yrittäjävetoinen perheyritys, ja Holmaheikin mukaan paikallisilla yrittäjillä on keskeinen rooli myös työntekijäkokemuksessa:

" Käytämme paljon aikaa keskusteluun niin kahden kesken kuin tiimeissäkin. Erityisesti esihenkilöillä on tärkeä rooli siinä, että jokaisen ääni saadaan kuuluviin. Kun henkilöstön ääni saadaan kuuluviin, heitä on myös pysähdyttävä kuuntelemaan. Siksi yritämme aina vastata henkilöstön toiveisiin. Viimeisimpänä olemme mahdollistaneet esimerkiksi työsuhdepolkupyörien hankkimisen henkilöstön toiveesta."

Holmaheikin mukaan Specsavers hyödyntää myös monipuolista palkitsemista. "Suorituksista palkitaan, menestyneille myymälöille lähetetään herkkupaketteja ja kutsuja hyvinvointipäiviin sekä ennen kaikkea työntekijät kiittävät toisiaan. Esimerkiksi tukitoimistolla hyvälle työkaverille voi ehdottaa niin sanottua kukkahattupalkintoa tai kiitokseksi voi ojentaa Oscar-patsaan."

Specsavers hyödyntää myös vertaisoppimista, jossa työntekijät oppivat toinen toisiltaan.

"Meillä tehdään muun muassa Store Safareja, eli tiimit vierailevat eri liikkeissä, oppivat muiden käytännöistä ja tutustuvat toisiinsa. Yrittäjien lisäksi myymälöissämme työskentelee optometristeja, optisia myyjiä, optometristiopiskelijoita sekä silmälääkäreitä. Jokaista osaajaa tarvitaan, jotta välittämisemme heijastuu myös asiakkaille", Holmaheikki tiivistää.

Specsaversin maajohtajan kolme tärkeintä johtamisoppia:

1. Aloita itsestäsi, sillä eniten pystyt vaikuttamaan omaan toimintaasi. Huomaa miten toimit, kehitä vuorovaikutus- ja viestintätaitojasi ja satsaa omaan hyvinvointiin.

2. Välitä ihmisistä, kuuntele ja tee erilaisuudesta vahvuus. Kalenterissani on varaukset säännöllisille myymäläkäynneille. Kuuntelen palautetta, olen läsnä ja kannustan.

3. Näytä suuntaa selkeästi ja anna vapautta edetä sitä kohti. Seuraa arvostuksen ja luottamusten kokemusta esimerkiksi GPTW-kyselyn avulla ja tartu yhdessä tiimin kanssa kehityskohtiin.

Franchise News 20.3.2024

Auktorisoidut yhteistyökumppanit

Katso uutisarkisto tästä

 
 
Franchise News - ajankohtaiset uutiset franchisingsektorilta