Franchise News Dayssa tarkasteltiin franchisingia muuttuvassa maailmassa

Franchise News
Day -tapahtuma pidettiin onnistuneesti – kolmen vuoden tauon jälkeen.
Tilaisuuden teemana oli Franchising muuttuvassa maailmassa.
Suomen suurin
franchisingketjujen johdolle suunnattu Franchise News Day -tapahtuma pidettiin
torstaina 22.9.2022 Helsingissä VALO Work&Hotel:ssa.
Tämän vuoden
teemana oli Franchising muuttuvassa maailmassa. Ohjelma rakentui ko. teeman ja
muiden franchisingsektorilla esiintyvien ajankohtaisten aiheiden ympärille.
Franchise News Dayssa kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja ja keskusteluita
niin yrittäjien yrittäjyystaitojen kehittämisestä, monikulttuurisuuden
huomioimisesta ketjun johtamisessa, vastuullisuudesta, multiunit-yrittäjyydestä
ketjun kasvustrategiana kuin kyberturvallisuudestakin.
Tilaisuuteen oli ilmoittautunut 70 ketjujohtajaa
ja noin 20 erilaisten palveluiden tarjoajien
edustajaa. MITEN
FRANCHISINGYRITYSTEN TULISI HUOMIOIDA MAAILMAN MYLLERRYKSET LIIKETOIMINNASSAAN?Franchise News
Dayn avauspuheenvuorossa kansanedustaja Elina Valtonen loi katsauksen Suomen
talouspolitiikkaan tässä maailmantilanteessa.YRITTÄJÄTAIDOT
KETJUN MENESTYMISEN KULMAKIVENÄOsaava
franchisingyrittäjä menestyy. Yrittäjien liiketoimintaosaamista on tärkeä
kehittää, sillä todelliset menestystarinat syntyvät sitten kun, toimiva
konsepti yhdistyy yrittäjän määrätietoiseen asenteeseen sekä vahvaan
yrittäjyysosaamiseen. Franchise News Dayssa kuultiin Go On -ketjun kokemuksia
liiketoimintaosaamisen systemaattisesta kehittämisestä ja valmennuksen
merkityksestä ketjun strategisten tavoitteiden tukemisessa. Go On Groupin
toimitusjohtaja Janne Korhonen (kuvassa ylhäällä) sekä Go On -yrittäjä Kimmo
Hanhisuanto (kuvassa vasemmalla) kertoivat, miksi ketjun yrittäjien
liiketoimintaosaamisen kehittäminen kannattaa. Moderoijana toimi Essi Liljemark
Franchise Business Collegesta (kuvassa oikealla).MONIKULTTUURISUUDEN
HUOMIOIMINEN KETJUN JOHTAMISESSAMonikulttuurisuus
on yleistynyt voimakkaasti franchisingsektorillakin viime vuosina. Kun ketjussa
on yrittäjiä ja työntekijöitä lähtöisin useista eri maista, erilaisista
taustoista, uskonnoista, ammateista, äidinkielistä ja muista kulttuuriin
vaikuttavista tekijöistä, asettaa se ketjun johtamiselle uudenlaisia haasteita,
mutta myös mahdollisuuksia. Näistä keskusteltiin ja vaihdettiin kokemuksia eri
ketjujen kesken Franchising News Dayn paneelikeskustelussa.Paneelikeskustelua
johti Laatutakuu -ketjun toimitusjohtaja Henri Häyrinen (kuvassa oikealla
takana). Panelisteina toimivat R-kioski -ketjun aluepäällikkö Jarkko Kallio
(kuvassa vasemmalla edessä), Kotirinki -ketjun toimitusjohtaja Joni Lappalainen
(kuvassa vasemmalla takana) sekä Robert`s Coffee -ketjun toimitusjohtaja
Harri Koivula (kuvassa oikealla edessä).ONKO
FRANCHISINGISSA VIHERPESUA?Vastuullisuus on
päivän sana ja ketjujen odotetaan toimivan vastuullisuusteema huomioiden lähes
joka tilanteessa. Vastuullisuudesta on tullut jopa muotitermi, jonka merkitystä
moni miettii. Franchise News Dayssa viestintäkonsultti Antti Isokangas haastoi
ketjujohtoa miettimään, mitä vastuullisuus todella ketjun toiminnoissa
tarkoittaa sekä miten vastuullisuus varmistetaan toiminnoissa.MULTIUNIT-YRITTÄJYYS
KETJUN KASVUSTRATEGIANAMultiunit- eli
monitoimipaikkayrittäjyys on ollut franchisingsektorilla viime vuosien globaali
teema. Suomessakin monet ketjut ovat lähteneet tietoisesti rakentamaan
multiunit-yrittäjästrategiaa kasvun vahvistamiseksi. Millaisia
mahdollisuuksia ja haasteita se luo ketjuille ja miten ko. strategiaa
toteutetaan suunnitelmallisesti ja hallitusti – siitä keskusteltiin Franchise
News Dayn toisessa paneelikeskustelussa.Paneelikeskustelua
johti Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen (kuvassa vasemalla).
Panelisteina toimivat Alina-ketjun toimitusjohtaja Satu Jäntti (kuvassa
keskellä) ja Subway-ketjun Business Developer Petteri Lehtimäki (kuvassa
oikealla).KYBERTURVALLISUUS
– MILLAISIIN HYÖKKÄYKSIIN KETJUJEN ON VARAUDUTTAVA JA MITEN?Kyberturvallisuus
on päivän sana. Ukrainan sota on tuonut lisämausteensa aiheeseen ja yritysten
onkin tärkeää pohtia, miten turvallisuusuhkiin tulee varautua ja miten tulee
toimia, jos kyberhyökkäys osuisi kohdalle. Franchise News Dayssa käytiin
Kyberturvallisuuskeskuksen asiantuntijan johdolla läpi, miten ketjujen tulee
varautua mahdollisiin hyökkäyksiin ja miten viranomaiset voivat auttaa
sellaisessa tilanteessa.Kyberturvallisuuskeskuksen
erityisasiantuntija Markus Happonen (kuvassa lavalla) toi puheenvuorossaan
esille, miten ketjujen on syytä varautua mahdollisiin kyberhyökkäyksiin.FRANCHISE SUPPLIER PITCH – KISAN VOITON VEI FOODSTOCKTilaisuudessa Franchise News Dayn yhteistyöpartnerit nousivat vuorollaan lavalle
suorittamaan 30 sekunnin mittaisen myyntipuheen, minkä jälkeen yleisö sai
äänestää, kuka piti parhaan ”pitchin”. Partnerit olivat hienosti valmistelleen puheensa ja
osasivat heittäytyä lavalla. Tämän ns. Franchise
Supplier Pitch -kisan voitti Foodstock, jonka kaupallinen
johtaja Satu Hyvärinen valloitti yleisön vauhdikkaalla esityksellään. Yllä olevassa kuvassa vasemmalla tilaisuuden
juontaja Henri Laakso FranCon Franchise Consultingista antaa palkinnon yhdessä Franchise Newsin
Katja Makkosen kanssa Franchise Supplier Pitchin voittajalle, Satu Hyväriselle
Foodstockilta (keskellä).Katso Franchise News Day 2022 -video tästä: Franchise News Dayta saatiin viettää onnistuneesti kolmen vuoden pandemiatauon jälkeen iloisissa merkeissä ja tärkeiden asioiden äärellä.Franchise News kiittää kaikkia tapahtumaan
osallistujia ja partnereita mukana olosta! Ensi vuonna nähdään!