Hesburger mielletään toistamiseen alansa vastuullisimpana brändinä

Euroopan laajin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus, Sustainable Brand Index julkaisi vuoden 2021 -tutkimustulokset. Tutkimus kertoo, että Hesburger mielletään ravintola- ja kahvila-alan vastuullisimmaksi brändiksi.
Hiljattain julkaistu Sustainable Brand Index 2021 -tutkimustulokset osoittavat, että Hesburger mielletään ravintola- ja kahvila-alan vastuullisimmaksi brändiksi. Hesburger voitti Ravintolat, kahvilat & take away -kategorian nyt jo toisena vuonna peräkkäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin niin ympäristö- kuin yhteiskuntavastuuta. Tämänvuotiseen tutkimukseen osallistui 9 900 vastaajaa Suomesta. Riippumattomassa tutkimuksessa pureuduttiin muun muassa siihen, miten pandemia on vaikuttanut ihmisten kiinnostukseen yritysten vastuullisuutta kohtaan. Mielenkiinto erityisesti terveyteen ja työllistämiseen liittyviä näkökulmia kohtaan on kasvanut entisestään. Vastaajat toivovat yritysten panostavan muun muassa kierrätykseen, kiertotalouteen ja työllistämiseen kotimaassa.Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos kertoo ketjun olevan erityisen iloinen siitä, että asiakkaat kiinnittävät huomioita Hesburgerin vastuullisiin toimintatapoihin myös pandemian keskellä. ”Jokainen Hesburgerin työntekijä ansaitsee kiitoksen siitä, että he toteuttavat päivittäisessä työssään Hesburger-ketjun yhteisiä toimintatapoja esimerkiksi kierrätyksen, laadun ja turvallisuuden tiimoilta. Monet työntekijämme ovat myös olleet aktiivisia kehittämään ketjun toimintaa ja antaneet meille hyviä ideoita.”, Santos kertoo.Toimivaa kiertotalouttaSustainable Brand Index 2021 -tutkimukseen vastaajat toivovat yritysten panostavan muun muassa kierrätykseen, kiertotalouteen ja työllistämiseen kotimaassa.Hesburger -ketju työllistää tuhansia suomalaisia. Ketjun vastuullisuustoimet ovat pitkään painottuneet juuri ympäristöasioihin ja sosiaaliseen vastuuseen. Hesburger pienentää oman toimintansa ympäristövaikutuksia muun muassa käyttämällä ja tuottamalla uusiutuvaa energiaa ja karsimalla ravintoloidensa energiakulutusta.Hesburger on kunnostautunut myös innovatiivisissa kiertotalousratkaisuissa. Santos kertoo kierrätyksen näkyvän mm. työvaatteissa ja kalusteissa. ”Työvaatteidemme materiaalina käytetään kierrätysmuovipulloja ja ylijäämätekstiiliä. Käytetyt työvaatteet jatkokierrätetään vielä terassikalusteiksi. Lisäksi olemme esimerkiksi tehneet rikkinäisistä kuljetuslaatikoista uusia tarjottimia. ”Santos luettelee.tavoitteena: Puolet lihatonta 2030Hesburgerin tavoitteena on, että vuonna 2030 puolet heidän myymistään tuotteista olisi lihattomia. Hesburger on viime vuosina panostanut merkittävästi omien kasviproteiinituotteiden kehitykseen, rakenten myös oman kasviproteiinitehtaan Kaarinaan.Santos kertoo ketjun vuoden 2030 lihattomasta tavoitteesta. ”Meillä on kunnianhimoinen tavoite, jolla pyrimme siihen, että vuonna 2030 puolet myymistämme tuotteista olisi lihattomia. Tällä hetkellä osuus on noin 10 prosenttia. Teemme töitä sen eteen, että yhä useampi valitsisi herkkuhetkeensä kasvistuotteen. Tämän lisäksi kompensoimme valikoitujen tuotteidemme hiilijalanjäljen kokonaan.” Santos toteaa.Suomea koskevat Sustainable Brand Index™-tutkimuksen tulokset löytyvät täältä: www.sb-index.com/finland.