McDonald’s jälleen Suomen suurin pikaruokaketju – odotettavissa lisää kasvua ja uusia ravintoloita

Suomen McDonald’sin vuoden 2021 verollinen kokonaismyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 11,3 prosenttia ja oli 243 miljoonaa euroa. Ketju kasvaa edelleen myös uusilla ravintoloilla.
Suomen McDonald`sin vuoden 2021 myyntiluku on ketjun kaikkien aikojen korkein. ”Olemme tulokseen erittäin tyytyväisiä. Myynnin lisäksi asiakaskokemuksemmekin kehittyi positiivisesti, vaikka vuotta leimasivat edelleen koronapandemia ja sen aiheuttamat poikkeusolot. Se kertoo yrittäjiemme ja työntekijöidemme kovasta työstä ja sitoutumisesta McDonald’siin ja sen asiakkaisiin. Tämän sitoutumisen ansiosta olimme myyntituloksella mitattuna Suomen suurin pikaruokaketju jo toista vuotta peräkkäin”, sanoo Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson on tyytyväinen Suomen McDonald`sin tulokseen.Keskikokoisen McDonald’s-ravintolan myynti on noin 3,5 miljoonaa euroa vuodessa, mikä ylittää pikaruokaravintoloiden keskimääräisen myynnin Suomessa. Yksi McDonald’s-ravintola työllistää keskimäärin noin 60 henkeä. Vuoden 2021 aikana ketju palkkasi noin 500 työntekijää lisää, ja työntekijöitä on nyt noin 3 900.UUSIA RAVINTOLOITA MYÖS VUONNA 2022Suomen McDonald’s avasi vuonna 2021 uudet ravintolat Vaasaan, Nokialle ja Seinäjoelle. Lisäksi Helsingin Itiksen ravintola muutti uusiin tiloihin. Kasvu jatkuu tänäkin vuonna, sillä ketju on jo ilmoittanut avaavansa uudet ravintolat Turun Skanssiin, Saloon ja Tornioon. Suunnitelmissa on yhteensä 5–6 uutta avausta tälle vuodelle. Keskeisillä paikoilla sijaitsevat uudet ravintolat palvelevat asiakkaita ympäri vuorokauden.Suomen McDonald’sin menestys rakentuu vahvaan yhteistyöhön paikallisten franchisingyrittäjien kanssa. McDonald’seissa investoidaan yrittäjien kanssa asiakaskokemuksen parantamiseen esimerkiksi digitaalisten tilauskioskien ja pöytiintarjoilun avulla.Vuoden 2021 lopussa 59 ravintolassa eli 88 % ravintoloista oli tilaus- ja tuotantojärjestelmä, jossa asiakas tilaa tuotteet ravintolassa olevalta digitaaliselta tilauskioskilta. Kotiinkuljetus on puolestaan tarjolla jo 60 ravintolassa yhteensä 32 kaupungissa. McDonald’s-ravintoloista 85 prosenttia on yrittäjien omistuksessa.