Social Burgerjoint -yrittäjä Tapio Alanko: Harrastajasta yrittäjäksi

Harrastuksen muuttuminen työksi on monen ihmisen unelma ja tätä voidaan usein jopa sanoa jonkinlaiseksi tavoitteeksi elämässä. Social Burgerjoint -yrittäjä Tapio Alanko on esimerkki tämän onnistumisesta, sillä hän on muuttanut aktiivisen ruokaharrastuksensa menestyksekkääksi yrittäjyydeksi.

Tapio Alangon tausta ennen yrittäjyyttä on hyvin moniulotteinen ja monen muun yrittäjän tavoin hän on alanvaihtaja. Merkantin koulutus antoi Alangolle taustan ja pohjan kaupalliselle alalle, mutta matka siitä
yrittäjyyteen oli pitkä ja tapahtumantäyteinen. Alanko löysikin itselleen pitkän työuran muoviteollisuuden parista Porista Rosenlewiltä, jossa hän ehti tehdä töitä 26 vuoden ajan eri tehtävissä.

”Olen syntynyt muoviteollisuuteen ja Rosenlewillä vietinkin 26 vuotta. Tein siellä muun muassa tuotesuunnittelua, josta esimerkkinä kaupassa näkyvät juomakalvot, joita suunnittelin ja niissä oma kädenjälkeni näkyy edelleen. Lopussa sain myös kokemusta esimiestehtävistä, kun työskentelin
Printing Managerina tehtaan omistajuuden vaihduttua. Jossain vaiheessa tuli muutto Tampereelle ja tämän myötä työmatka Poriin osoittautui liian pitkäksi, joten työpaikan vaihto oli edessä. Uusi työpaikka löytyikin myöskin muoviteollisuuden parista Marvaco Oy:ltä, jossa olin myös osakkaana 10 vuoden ajan.”

Pitkän ja tapahtumarikkaan työuran jälkeen Alangolle alkoi tulla ajatuksia alan vaihdosta ja hänen omien sanojensa mukaan tuntui siltä, ettei ”ollut enää oikein mitään annettavaa”. Tässä vaiheessa Alangon mielenkiinto kääntyi kohti jo pidempiaikaista harrastusta: ruokaa. Social Burgerjoint ja franchisingyrittäjyys eivät kuitenkaan heti astuneet kuvioihin, vaan ensiksi kokemusta ravintola-alalta lähdettiin hakemaan harrastuspohjalta.

”Minulla on pienpanimo, joka on tavallaan ensikosketukseni ravintola-alan yrittäjyydestä, sillä siellä on keittiö, jonka kautta pystyimme järjestämään kokkauskursseja ja hieman ravintolatoimintaa myös. Myöhemmin innostuksen kautta ostin myös Tammelantorilta muikunpaistopisteen, jossa valmistetaan erilaisia toriruokia kala pääraaka-aineena. Nykyään olen toiminnassa vaan 30% osuudella mukana, mutta pidän kokemusta suuressa arvossa,
sillä sen voi nähdä ensimmäisenä askeleenani kohti konkreettista ravintola-alan yrittäjyyttä.”

Pienet harrastukselliset yritykset eivät kuitenkaan Alangolle riittänyt. Edelleen hänen päässään pyöri ajatus siitä, mitä muuta voisi vielä tehdä. Monen mutkan kautta hän päätyi tutustumaan Social Burgerjointiin ja sen ketjutoimintaan. Alanko tutustui yhteen ketjun omistajista Herkko Volaseen ja
myös Kotipizza Groupin Elina Hautalaan, jotka alkoivat houkutella häntä Social Burgerjoint -yrittäjäksi. Houkuttelu jatkui ja lopulta Alanko suostui kuin suostuikin lähtemään yrittäjäksi Social Burgerjointille. Prosessi lähti liikkeelle nopeasti liiketilankin ollessa valmiina, joten ravintolan avajaisia alettiin suunnittelemaan huhtikuulle 2020. Koronavirus rupesi kuitenkin jylläämään juuri samoihin aikoihin, joten ravintolan avajaiset venyivät lopulta heinäkuuhun. Tapio Alanko on siis elävä esimerkki korona-ajan yrittäjästä.

”Pienestä empimisestä huolimatta lähdin mukaan viimeistään, kun kuulin millä sijainnilla liiketila sijaitsee. Ajattelin, että mikäli joku tuohon lähtee yrittämään ei hän voi epäonnistua, vaikka kuinka möhlisi. Koronavirus toi kuitenkin alkuun jonkun verran haasteita, eikä niistä täysin olla vieläkään eroon päästy. Voisi ehkä siis sanoa, etten tiedä normaalista yrittäjyydestä oikeastaan mitään!”

Tapio Alangon alku yrittäjänä oli siis aavistuksen haastava maailmantilanteesta johtuen, mutta liiketoiminta on saatu hyvin rullaamaan sinnikkyydellä, ketjun tarjoamalla tuella ja vankalla yhteistyöllä. Alanko onkin hyvin kiitollinen franchisingyrittäjyydestä varsinkin hänen tilanteensa huomioon ottaen.

”Lähtökohta ravintolan avaamiselle ei ehkä ollut se kaikkein suotuisin, mutta se näytti samantien franchisingyrittäjyyden parhaat puolet. Mikäli olisin lähtenyt yrittämään yksin, olen melko varma, että
lappu olisi ollut luukulla melko nopeasti. Moni ehkä ajattelee, että onko siinä franchisingyrittäjyydessä mitään järkeä, mutta kun tarvitaan apua, on se valtava valttikortti, kun on alan ammattilaiset ja ketjun valtavat resurssit taustalla. On uskomatonta, miten aina kun joku on askarruttanut, saanut apua
muutamissa minuuteissa. Ketjun lisäksi myös vähintään iso yhtä kiitos kuuluu meidän henkilökunnallemme, jotka ovat joustavuudellaan ja tekemisellään mahdollistanut sen, että kaikki on mennyt näin erinomaisen hyvin.”

Tapio Alangon liiketoiminta on haastavasta tilanteest huolimatta erinomaisella mallilla ja hän on ollut yksi ketjun monista onnistujista. Tulevaisuus näyttää hänen silmiinsä hyvin valoisalta ja tekemistä
riittää niin yrittäjyydessä kuin sen ulkopuolellakin.

”Ravintolamme toiminta rullaa erittäin hyvin ja uskon, että näin tulee olemaan myös jatkossa. Muistaakseni on vain yksi kuukausi oman Social Burgerjoint historiani aikana, jolloin tuloksemme ei ole ollut ketjun parhainta ja sama tavoite pidetään myös jatkossa. Saa nähdä millaista ravintola-alan yrittäjyys on, kun tästä tilanteesta joskus päästään normaaliin, mutta uskon, että liiketoiminta vaan kasvaa ja ihmiset käyvät enemmän ulkona syömässä. En ole asettanut oikein mitään konkreettisia tavoitteita franchisingyrittäjyyden saralle, mutta olisihan se hienoa jossain vaiheessa avata toinenkin Social Burgerjoint, mikäli se on vaan mahdollista. Hommat eivät kuitenkaan ole loppumassa missään nimessä kesken ja tästä pitää huolen niin yritykseni, kuin myös perheeni ja 10-vuotias tyttäremme, jonka olemme adoptoineet Intiasta!”