Vuosi 2020 oli Hesburgerille torjuntavoitto

Hesburger -ketjun jo vuosia tasaisesti kasvanut myynti oli koronavuonna noin 7 prosenttia edellisvuotta alhaisempi. Hesburgeria kannattelivat jo valmiina ollut drive-in -ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkosto sekä mobiilitilaukset ja ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus.
Vuonna
2020 Hesburger-ketjun verollinen myynti oli noin 324 miljoonaa euroa, josta
Suomen ravintoloiden osuus oli 217 miljoonaa euroa. Suomessa avattiin viime vuonna neljä uutta Hesburger-ravintolaa ja
syksyllä ketjun yhteenlaskettu ravintolamäärä maailmassa saavutti 500
ravintolan rajapyykin. Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000
asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä.Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela näkee vuoden
2020 kokonaisuuden torjuntavoittona, ottaen huomioon ravintola-alaa lähes koko
vuoden piinanneet äärimmäisen hankalat toimintaolosuhteet koronapandemian
puitteissa.Salmelan mukaan ketju oli tammi-helmikuussa ennätysvireessä, kunnes huhtikuuhun mennessä tilanne oli
kuitenkin kääntynyt hyvin synkäksi ja tulevaisuus näytti täysin epävarmalta. Salmela kertoo Hesburgeria kannatelleen muutamat seikat. ”Meillä oli valmiina drive-in
-ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkosto sekä mobiilitilaukset ja
ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus.” Salmela sanoo. Hesburger-sovelluksen merkitys korostui etenkin viime vuoden aikana. Poikkeusjärjestelyistä huolimatta Hesburgerilla
jouduttiin kuitenkin tekemään vaikeita ratkaisuja. Keväällä ketju joutuikin sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa.Salmela korostaa henkilökunnan työskentelyä erityisaikana. ”Olen kiitollinen henkilökunnallemme
venymisestä vaikeassa tilanteessa. Kun kesällä kauppa alkoi taas käydä, saimme
nopeasti kutsuttua henkilökuntaa takaisin töihin ja suljettuina olleet
ravintolat voitiin avata.”, Salmela sanoo.Viime vuoden kesäkuukausina
Hesburgerin myynnit palautuivat hetkellisesti jopa aiempien vuosien tasolle,
mutta syksyn koittaessa tilanne vaikeutui uudelleen. Liikepaikkakohtaiset myynnit heittelevät tällä hetkellä rajusti. Salmela uskoo, että tammi- ja
helmikuu tulevat olemaan ravintola-alalla vielä vaikeita. ” Tämänhetkisten rokotetietojen valossa uskon,
että myynnillisesti voisimme palata normaaliin uomaan kesään mennessä.” Salmela arvelee. Hesburger on tehnyt teknologisia panostuksia. Viime vuonna Hesburger asensi itsepalvelukassat yli sataan Hesburger-ravintolaan Suomessa.Kaikkiaan yhdeksessä maassa toimivan Hesburgerin verollinen myynti ulkomailla oli vuonna 2020 yhteensä 107 miljoonaa euroa.
Vuoden aikana ulkomailla avattiin 12 uutta ravintolaa. Parhaiten
koronapandemiasta selvittiin Latviassa. Bulgariassa ja Ukrainassa myynti
kehittyi ravintolamäärän kasvun johdosta. Tällä hetkellä ketju ei suunnittele uusiin maihin laajentumista.Hesburgerin
operatiivinen johtaja Vesa
Viitanen kertoo lisähaastetta viime vuoteen tuoneen maakohtaisesti
vaihdelleet koronarajoitukset. ”Kovimpia rajoitukset ovat
Saksassa, jossa ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni jo kaksi kuukautta ja
sulku jatkuu edelleen. Loppuvuosi oli todella haasteellinen tiukkojen
rajoitusten vuoksi myös Baltiassa, jossa myynti oli sallittua ainoastaan
autokaistojen tai kotiinkuljetuspalveluiden kautta. Olemmekin laajentaneet
kotiinkuljetuspalveluiden käyttöä niin moniin ravintoloihin kuin mahdollista.”,
Viitanen kertoo.