Niko Sandström Gigantin uutena toimitusjohtajana– ”Ajattelen yhä 24 vuoden jälkeen, että meillä on poikkeuksellinen kulttuuri”

Niko Sandström
on aloittanut 8.5.2023 Gigantti-ketjun
uutena toimitusjohtajana. Vuodesta 1999
Gigantissa työskennelleen Sandströmin ura Gigantin palveluksessa on yhtä pitkä kuin sen historia Suomessa.
Kuva: Gigantti Oy / Petri SaarelainenGigantin myyntijohtajana
vuodesta 2019 työskennelleen Niko Sandströmin ura Gigantissa alkoivuonna 1999 maan
ensimmäisestä Gigantti-myymälästä, Vantaan Tammistosta, myynnin tehtävistä. Vuonna
2002 Sandström siirtyi osaksi Gigantin johtoryhmää Tampereen Kalevan
tavaratalopäällikön roolista. Johtoryhmässä Sandström on vuosien varrella
hoitanut useita markkinoinnin ja myynnin johto- sekä kehitysrooleja, ja
vaikuttanut merkittävästi yrityksen liiketoimintaan.
”Uusi
vastuurooli on kunnia-asia, haluan kiittää kaikkia luottamuksesta ja yhteistyöstä
jo tähän mennessä. On ollut hyvin erityinen kokemus nähdä Gigantin kasvukaari
aina alusta tähän päivään. Aloitimme yhdellä myymälällä Vantaalla, nyt meillä
on 42 tavarataloa ympäri maata ja verkkokauppa, jonka valikoima on kasvanut
kokonaisuudessaan yli 80 000 tuotteeseen. Samaan aikaan digitalisaatio ja
kulutuskäyttäytyminen ovat muuttaneet suomalaisten elämää valtavasti.
Aloittaessani kodinelektroniikan parissa kännykät ja läppärit olivat luksusta,
nykyisin arkisia välttämättömyystuotteita”, Sandström kuvailee.
Kodinelektroniikkamarkkinaa ovat koronan jälkeen rasittaneet
niin kuluttajien heikentynyt luottamus talouteen, kuin globaalisti kasvanut
kustannustaso ja korkea inflaatiokin. Myös Gigantti on joutunut muutoksen myötä
sopeuttamaan toimintaansa. Sandströmin mukaan avain liiketoiminnan
vahvistamiseen on kuitenkin sama, kuin ennenkin: kehittyminen sen mukana, mikä
kuluttajille on relevanttia.
”Haluamme lujittaa markkinajohtajan asemaamme palvelu edellä.
Ihmiset tarvitsevat yhä enemmän apua digitalisoituneessa arjessaan, siksi on
tärkeää, että kohtaamme heitä yhä ymmärtävämmin ja löydämme kaikille
oikeanlaiset ratkaisut. Se tarkoittaa meille monenlaisia panostuksia: myynnin
koulutusohjelmiemme uudistamista; uutta sisäistä myymälämallia, jolla pyrimme
monipuolistamaan ja tehostamaan palvelua; tai uutta jakelukeskustamme, joka
avataan kesäkuussa, ja tulee vauhdittamaan kotiinkuljetuksia merkittävästi.”,
Sandström sanoo.
Yrityksen suurin vahvuus ovat Sandströmin mukaan kuitenkin
giganttilaiset itse.
”Vahvin pitovoima omalla kohdallani Gigantissa ovat olleet
ehdottomasti ihmiset. Ajattelen yhä 24 vuoden jälkeenkin, että meillä on
poikkeuksellinen kulttuuri, jossa on lähes perheyrityksen kaltaista
yhteishenkeä. Gigantissa tehdään yleisesti ottaen pitkiä työuria, ja meille on
tärkeää tukea ihmisten kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia myös jatkossa.
Henkilöstö on meille mittava voimavara.”Ennen Sandströmia Gigantin toimitusjohtajana on toiminut lokakuusta 2020 alkaen Laura Tarkka, joka on siirtynyt yrityksen ulkopuolisiin tehtäviin. Gigantin emokonsernin, Elkjøp Nordicin, toimitusjohtaja Fredrik Tønnesen haluaa
kiittää eteenpäin jatkanutta Laura Tarkkaa, ja toivottaa uudelle
toimitusjohtajalle menestystä tehtäviinsä.
”Olemme todella iloisia Niko Sandströmin vastaanottaessa tämän
uuden roolin. Hän on tehnyt vaikuttavan kehitysmatkan yhtiössä, ja
Gigantti-kulttuuri on vahvasti hänen DNA:ssaan. Laura Tarkka on tehnyt
erinomaista, sitoutunutta työtä luotsatessaan Giganttia keskellä haastavaa
maailmanaikaa ja jatkuvaa muutosta. Viestikapula siirtyy nyt luontevasti
eteenpäin. Uskomme, että Sandströmin mittava kokemus ja kaupallisesti vahva
näkemys vievät Giganttia eteenpäin, ja kasvattavat sen kannattavuutta
pitkäjänteisesti kestävällä tavalla. Aloitamme yhdessä uuden tilikauden
positiivisina, vahvasti tulevaisuuteen luottaen.”