Suomalainen kahvilaketju Arnolds juhlii 30-vuotista taivaltaan

Arnolds-ketjun perustaja Jussi
Laurila sai aikoinaan USA:ssa vietetyn vaihto-oppilasvuoden innoittamana idean
siitä, kuinka voisi rikastuttaa Suomessa jo suosiota kasvattanutta
pikaruokakulttuuria laadukkailla tuotteilla. Tuosta ideasta syntyi Arnolds –
haastaja suomalaisten jo perinteikkäille berliininmunkeille ja munkkipossuille.
9.10.2021 oli Arnolds-ketjun
virallinen syntymäpäivä. On tullut kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun ensimmäinen
Arnolds-kahvila avattiin Turun Hansakortteliin vuonna 1991. Tämän jälkeen uusia
kahviloita on noussut yksi toisensa jälkeen lisää. Nykyään Suomessa on 28
Arnoldsia, Helsingistä aina Ouluun asti, joiden lisäksi donitseja valmistetaan
ja myydään 62 ABC-liikenneasemalla.ARNOLDSIN TARINA ALKOI 30 VUOTTA SITTENMoni luulee, että Arnolds on kansainvälinen ketju, mutta
toisin on. Arnolds-ketjun omistus on ollut alusta asti 100 % kotimainen.
Arnoldsin perustaja Jussi Laurila vietti nuorena
miehenä vaihto-oppilasvuoden USA:ssa. Tuona aikana Laurila rakastui pikaruokaan
ja kiinnostui franchisingliiketoiminnasta. Kotiin palattuaan lähti hän
opiskelemaan Sveitsiin hotellialan johtamista, ja kiinnostus
pikaruokakulttuuria sekä franchisingtoimintamallia kohtaan kasvoi edelleen.
Laurila pohti 90-luvun suuressa lamassa, mitä laadultaan ensiluokkaista,
mutta pikaruokakonseptilla toimivaa voisi tarjota Suomen markkinoilla.
”Donitsit tuntuivat mieleeni nousseista vaihtoehdoista suomalaisille
tutuimmalta, sillä olihan meillä jo pitkät perinteet berliininmunkkien ja
munkkipossujen kanssa. Syntyi idea täydellisten donitsien valmistamisesta ja
Arnoldsin tarina alkoi”, muistelee Laurila.
Hän lisää: ”Lähdimme
kehittämään donitsi-ideaa kahden ystäväni kanssa. Koska halusimme tehdä
täydellisiä donitseja, ostimme parhaita mahdollisia raaka-aineita ja ryhdyimme valmistamaan tuotteita. Se, mikä maistui suussa
hyvältä, pääsi eteenpäin.”Kotimaisen Arnoldsin matka on kestänyt jo 30 vuotta. ”Suurin kiitos kuluneista vuosista kuuluu yrittäjillemme ja työntekijöillemme”, kiittelee Arnoldsin perustaja Jussi Laurila.RESEPTIIKAN TAUSTALLA HUIPPUAMMATTILAISIA
Arnoldsin tuoterepertuaari on aikojen kuluessa laajentunut
paljon. Alun perin donitsipaikkana aloittaneen ketjun valikoimaa täydennettiin
2000-luvun alussa suolaisilla tuotteilla ja myöhemmin myös muun muassa aidoista
hedelmistä ja marjoista valmistettavilla Smoothieilla ja Fruitieilla sekä
vastuullisesti tuotetuilla kahveilla.”Tuotekehityksessä on ollut mukana alan huippuammattilaisia.
Suolaiselle puolelle lähtiessämme tuli mukaan myös osakkaaksi yritykseemme
päätynyt kokki Harri Syrjänen. Upeita tuotteita on valmistunut myös
Vuoden kokki -voittajan ja Bocuse D’or -kilpailijan, keittiömestari Petteri
Luodon käsistä”, Laurila taustoittaa.
Raaka-aineiden korkea laatu ja tuotteiden tuoreus ovat
olleet alusta asti Arnolds-toiminnan lähtökohta ja niistä pidetään kiinni vielä
tänäkin päivänä. Donitsien suklaakuorrutus tehdään aidosta belgialaisesta
suklaasta, tietysti. Jokainen donitsi paistetaan, täytetään, kuorrutetaan ja
koristellaan käsityönä paikan päällä kahvilassa. ”Suosituin makea tuotteemme
kautta aikojen on Kinuski Original, jonka osuus donitsien
kokonaiskappalemyynnistä on vuosittain noin 15 %,” Laurila kertoo.
Vaikka paljon kokonaan uuttakin on tullut, ei perinteisiä
donitseja ole unohdettu vuosikymmenten aikana. Kuluvan juhlavuoden kunniaksi
saivat donitsinystävät ehdottaa ja äänestää juhlavuodelle uutuusmakuja. Koko
kevään käynnissä olleen donitsikisan voittajaksi nousi Banoffee, joka saapui
pitkän odotuksen jälkeen myyntiin lokakuun puolivälin paikkeilla kaikissa
Arnolds-kahviloissa.
YSTÄVÄNPÄIVÄ – SUOSITUIN DONITSIPÄIVÄ
Arnolds-kahviloissa syödään noin 2,6 miljoonaa donitsia
vuodessa. Ystävänpäivä on selkeästi vilkkain yksittäinen kauppapäivä, jolloin
omia rakkaimpia muistetaan erityisesti sydändonitsein. Ystävänpäivänä myydään
makeita Arnoldsin herkkuja lähes 30 000 kpl.
”Myös vappu ja joulu sekä muut suomalaisille tärkeät
sesongit ovat vilkasta donitsien myyntiaikaa. Kun ihmisiä liikkuu paljon
kauppakeskuksissa, riittää meilläkin vilinää. Viime vuosina myös yhä useammat
häät, rippijuhlat ja valmistujaiset on juhlittu donitsikakun tai -seinän kera”,
Laurila toteaa.
YRITTÄJIÄ JO TOISESSA SUKUPOLVESSA
Arnolds-kahvilat ovat aina paikallisen yrittäjän vetämiä.
Tällä hetkellä ketjussa on 23 franchisingyrittäjää.
Franchising-mallin mukaisesti Arnolds-yrittäjä saa
käyttöönsä valmiin toimipisteen, herkulliset tuotteet, tunnetun ketjun edut
sekä kattavan koulutuksen ja jatkuvan tuen menestyksen rakentamiseen.
Ensimmäinen Arnolds-yrittäjä aloitti kahvilatoiminnan
Kempeleen Zeppelinissä 1992. Zeppelinin kahvila toimii yhä samalla tutulla
paikallaan, joskin jo uuden yrittäjän luotsaamana. Pisimmät urat
Arnolds-yrittäjänä ovat jatkuneet jo yli 20 vuoden ajan. Ketjussa on päästy
todistamaan myös sukupolvenvaihdoksia, kun eläköityvien yrittäjien jälkikasvut
ovat siirtyneet toimipisteiden johtoon.
”Sanon aina, että tämä on fantastinen yrittäjäkoulu, joka
tarjoaa tosi hyvät mahdollisuudet tulevaisuuteen. Moni aloittava yrittäjä
kertoo, että aluksi jännittää, mutta kertoo yllättyneensä, kuinka helposti
toiminta alkaakin sitten sujua”, kertoo Laurila.
KASVUA UUSILLA AVAUKSILLA
Korona on vaikuttanut ravintola-alaan merkittävästi.
Arnoldsilla pandemia-aika on mennyt kuitenkin Laurilan mukaan kohtalaisesti,
luultavasti paremmin kuin toimialalla yleisesti. Nyt näkymät ovat positiiviset
ja myynnit ovat palautumassa normaaleiksi.
”Korona on ymmärrettävästi koskettanut myös meitä.
Erityisesti pääkaupunkiseudun tilanne on ollut ajoittain aika katastrofaalinen.
Kun ihmiset jäivät koteihinsa etätöihin ja liikkuminen minimoitiin, vähenivät
myös meidän asiakasmäärät. Etenkin Helsingin keskustan liiketilojen kovat
vuokrat toivat omat haasteensa muutoinkin hankalaan tilanteeseen”, Laurila
vakavoituu.
Tähtäimessä on kasvattaa ketjua uusilla avauksilla
kotimaassa. ”Haemme uusia liikepaikkoja ja yrittäjiä tälläkin hetkellä. Lisäksi
tarkkailemme mahdollisuuksia viedä Arnolds-tuotteita vähittäiskaupan puolelle”,
Laurila kertoo.
Vaikka Arnoldsin kaukaisimmat pop-up -donitsikahvilat
sijaitsevat Tokiossa Japanissa, ei Arnoldsilla ole lähitulevaisuuden
suunnitelmissa lähteä sen suuremmin kansainvälisille markkinoille. ”Uskon, että
tuotteillamme riittäisi hyvinkin kysyntää Suomen lisäksi myös muissa maissa.
Olemme saaneet vuosikymmenten aikana maailmalta paljon palautetta siitä, että
donitsimme ovat ihan mahtavia”, lisää Laurila.Arnoldsin juhlavuoden kunniaksi donitsinystävät saivat ehdottaa ja äänestää juhlavuodelle uutuusmakuja. Donitsikisan voittajaksi nousi Banoffee, joka saapui myyntiin lokakuun puolivälin aikoihin.Franchisingasiantuntija Henri Laakso, FranCon
Franchise Consultingista kertoo Arnoldsin olevan mallina monelle
suomalaisessa franchisingtoiminnassa.
”Muistan hyvin, kun Arnolds ”tuotiin” Suomeen. Monet
nimittäin luulivat, että Arnolds on kansainvälinen konsepti, sillä se näytti
ilmeeltään ja muodoltaan hyvin amerikkalaiselta – mikä oli ehkä tarkoituskin.
Franchisingissa kiinnostava ja hyvämaineinen brändi on kaiken a ja o. Arnolds
on ollut alusta alkaen mielenkiintoinen ja siitä on rakentunut – tai rakennettu
– laadukas suomalainen brändi, jonka lähes jokainen suomalainen tuntee.
Suomessa ei ole kovin monta vastaavaa pienyritystä, joka on kyennyt rakentamaan
nollasta aidosti valtakunnallisen brändin, joka voidaan asettaa tasavertaisesti
tunnetuimpien kansainvälisten brändien rinnalle”, Laakso kertoo.
Laakso jatkaa: ”Franchisingtoiminnassa menestyäkseen
konseptin tulee olla selkeä, monistettavissa ja kaupallisesti hyödynnettävissä.
Arnolds on onnistunut toteuttamaan kaikki nämä näkökulmat. Se on myös uudistunut
aina ajan vaatimusten mukaisesti. Laatu on ollut toiminnan kantava teema kautta
aikain, mikä näkyy paitsi tuotteessa, myös toiminnan puitteissa ja
markkinoinnissa. Onnistumisesta todistaa omalta osaltaan sekin, että Arnolds on
palkittu jo kahdesti Suomen Franchising-Yhdistyksen myöntämällä Vuoden
Franchisingketju-tittelillä, joka on franchisingsektorin korkein tunnustus
hyvästä työstä alan toimijana. Omassa työssäni autan yrityksiä rakentamaan ja
kehittämään franchisingketjuliiketoimintaa ja tiedän, että Arnolds on ollut
esikuvana ja mallina monelle suomalaiselle alkavalle ketjulle. Se on suuri
saavutus ja onnittelenkin Arnoldsin omistajia, työntekijöitä ja ennen kaikkea
yrittäjiä työntekijöineen hyvästä työstä menneen 30 vuoden aikana!”Franchise News
onnittelee 30-vuotiasta Arnoldsia!